Rapport: Knap 50 pct. er online på mobilen eller tablet

Danskernes medievaner er i hastig forandring, og nu går knap halvdelen på nettet via mobil eller tablet, viser DR's Medieforsknings nye udvidede rapport ’Medieudviklingen 2013’.

46 procent af danskerne går nu dagligt på internettet fra deres mobiltelefon eller tablet, og pc'ens rolle som indgang til digitalt indhold er vigende.

Det fremgår af DR's store årlige rapport ’Medieudviklingen 2013’, der netop er udkommet i en udvidet udgave som en konsekvens af mediekonvergens og kompleksitet.

Smartphones og tablets hastigt voksende rolle er en hovedtrend i DR's afrapporting af danskernes medievaner.

“Vores tal viser, at den mobile netbrug bliver vigtigere og vigtigere,” forklarer medieforsker Uffe Høy Svenningsen fra DR Medieforskning i en pressemeddelelse.

”Her er der tale om en eksplosiv udvikling og en fordobling af niveauet fra 2011, som af mange bliver betragtet som gennembrudsåret for danskernes brug af nettet fra mobilen. Den store udbredelse kan også aflæses i vores brug af nyheder via nettet. Tager man for eksempel de største danske dagblade på nettet, får de cirka en fjerdedel af den samlede trafik nu via den mobile udgave,” siger Uffe Høy Svenningsen.

Hver tredje online via tablet

Hver tredje dansker bruger hver dag en tablet til at gå på nettet, og næsten halvdelen af tabletejerne siger selv, at de bruger tabletten til formål, hvor de tidligere brugte en PC.   Blandt andet falder netbrugen fra almindelige computere i den yngre del af befolkningen, forklarer Uffe Høy Svenningsen.

Den største relative vækst i tablets er sket blandt de 60-70-årige, hvor 33 procent havde adgang til en tablet i 2013. Det er en fordobling i forhold til 2012, og også de 5-12 årige er yderst godt med, hvad angår tablets.

Ifølge ’Medieudviklingen 2013’ har hele 74 procent af de 5-12-årige nu adgang til en tablet mod 51 procent i 2012.

4 ud af ti streamer tv

DR Medieforskning udpeger endvidere streaming af tv som en hovedtrend i 2013.

2013 vil blive husket som året, hvor streaming for alvor bed sig fast i både danskernes bevidsthed og i deres medieforbrug, konkluderer forskningschef Lars Thunø fra DR Medieforskning, der er ansvarlig for rapporten.

Af ’Medieudviklingen 2013’ fremgår det bl.a., at omkring fire ud af 10 personer selv siger, de streamer tv, men ifølge rapporten er det stadig få, der streamer rigtig meget. Streaming er et supplement til flow tv.

Ikke desto mindre er tv-forbruget i 2013 faldet med otte pct. siden 2012. Streaming af tv er næppe den eneste skyldige, men en del af forklaringen, vurderer forskningschefen.

Streaming tv forbruget i rapporten er baseret på, hvad folk selv siger, de gør.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også