25 år med TV 2 er en god tv-serie

Anmeldelse. Ny bog om TV 2 i 25 år er læsværdig, især i skildringen af magt og intriger,  men misser den kulturelle udvikling – og spørgsmålet om, hvad vi skal med TV2 i fremtiden, skriver anmelder Jakob Høyer.
Jakob Høyer, direktør i LEAD

Historien om TV 2s 25 leve-år kunne gøre sig godt som tv-serie.

Skabelsen af den nye tv-station i midten af 1980erne, opgøret om placeringen i Odense og de efterfølgende kampe om nye kanaler, betalingsmodeller og mulig privatisering kunne sagtens gøre sig som en tv-serie – måske tilmed i 25 afsnit. Ikke mindst med de mange farvrige personopgør om direktørkontoret, formandsposten og andre slåskampe undervejs.

Den dramatiske historie er skildret i bogen ”TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer”, skrevet af Børsens erfarne og mangeårige medieredaktør Poul Funder Larsen. Bogen er en af flere bogudgivelser i anledning af jubilæet – eller ’Fødselsdagen’, som TV2-ledelsen selv insisterer på at kalde det for at sende signalet om, at TV-stationen stadig er ung og frisk.

Stærk skrildring af magt og politik

”TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer” har sin absolutte styrke i skildringen af magt og politik bag det, der blev ’Hele Danmarks Hjemmebane’ og på mange måder ændrede mediebilledet. Poul Funder Larsen fortæller veloplagt om de politiske beslutninger og den forretningsmæssige udvikling i TV2. Fra de indledende uenigheder i Mediekommissionen over de mange slagsmål og EU-klager fra konkurrenterne til skabelsen af fællesskabs-kanalen med sport og fredagsunderholdning. 

En god tv-serie skal have en række stærke og meget forskellige personligheder i en fortælling, der både har fremdrift og en række markante ændringer og store sving. Begge dele må siges at være til stedet i TV2s 25-årige historie.

Selv i tilblivelsen i 1988 var der stor uenighed om fundamentet – reklamer eller ej, regioner eller ej. Derefter gik det slag i slag med kampe om TV-stationens placering, der skulle gøre op med Københavner-dominansen og derfor endte i Odense. Og siden har har fortællingen om TV2 en række interessante, opsigtsvækkende og – i bagklogskabens ulidelige klare lys – mærkværdige begivenheder i særligt ansættelsen af direktører og bestyrelsesformænd. Efter Jørgen Schleimann som TV2s første direktør var Tøger Seidenfaden –bogstaveligt talt – på ultrakort, fransk visit.

Efter en stabil årrække med Jørgen Flindt Pedersen ved roret, kom den mærkværdige udnævnelse af pensionsøkonomen Cristina Lage, der ifølge bogens iskolde skildring blev siddende på sit kontor, da verden blev ramt af terrorangrebet på Twin Towers i New York den 11 september 2001. Hun var administrator, ikke interesseret i TV 2s indhold, er budskabet.

Så kom en farverig avismand til...

Noget mere farverigt blev det i den populære avismand Per Mikael Jensens korte regeringstid, hvor TV2 spredte sig over alle platforme – radiokanal, forlag, event-afdeling, nyhedsbureau og af nye TV-kanaler. Store dele af de nye initiativer dumpede med et brag – radio, forlag og events – og da reklamesalget samtidig blev ramt af finanskrisen, blev TV2 ramt af sin hidtil største krise. Oprydningen er stadig i gang, godt hjulpet af den politiske beslutning om at lade TV2 blive betalingskanal i kabel-pakkerne på lige fod med konkurrenterne fra SBS Discovery og MTG/Viasat.

De dramatiske kriseår er beskrevet i detaljer af Poul Funder Larsen, der har dækket området i årtier og tydeligvis er tæt på både kilder og begivenheder. Alligevel er det overraskende – og lidt skuffende - at bogen med så mange interviews og så intensiv research i sig selv ikke har kastet nye afsløringer eller informationer af sig. Der burde være nok at grave nyt i – eksempelvis fra oprydningen efter ekspansionstiden med de mange nye projekter.

Samtidig er bogens fokus meget ensidigt på politik, magt og forretning i TV2 – og svigter muligheden for at skildre udviklingen i programtyper og dermed bruge TV2s 25 år som et spejl på udviklingen i det danske samfund. “TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer” er i høj grad skrevet af en medieredaktør for læsere med interesse i medie-forrening og mediepolitik. Næppe for den brede offentlighed.

Hvad skal vi med TV2

Først på de allersidste sider af bogen løfter Poul Funder Larsen sig ud af sin slaviske og kronologiske gennemgang af 25 års magtkampe om TV2 og stiller det relevante og meget centrale spørgsmål: Hvor er TV2 på vej hen? Eller lidt mere direkte: Hvad skal vi med TV2?

I en tid, hvor medieforbruget flytter ud på nichekanaler, streamning-tjenester, sociale medier og andre individuelle platforme, kan TV2 blive truet af at blive til overs og blive overflødig. For selv om TV2 – som andre TV-stationer – har gjort sit med at lancere nichekanaler og nettjenester, er det efterhånden svært at se, om der nødvendigvis skal være noget, der hedder TV2 om 25 år.

Men den fortælling kan jo blive til en ny tv-serie.

‘TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer’ (341 sider) er skrevet af Poul Funder Larsen og udgivet på Gyldendall Business

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også