En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag26. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
30.09.2013kl. 14.20

25 år med TV 2 er en god tv-serie

Anmeldelse. Ny bog om TV 2 i 25 år er læsværdig, især i skildringen af magt og intriger, men misser den kulturelle udvikling – og spørgsmålet om, hvad vi skal med TV2 i fremtiden, skriver anmelder Jakob Høyer.
Jakob Høyer, direktør i LEAD

Historien om TV 2s 25 leve-år kunne gøre sig godt som tv-serie.

Skabelsen af den nye tv-station i midten af 1980erne, opgøret om placeringen i Odense og de efterfølgende kampe om nye kanaler, betalingsmodeller og mulig privatisering kunne sagtens gøre sig som en tv-serie – måske tilmed i 25 afsnit. Ikke mindst med de mange farvrige personopgør om direktørkontoret, formandsposten og andre slåskampe undervejs.

Den dramatiske historie er skildret i bogen ”TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer”, skrevet af Børsens erfarne og mangeårige medieredaktør Poul Funder Larsen. Bogen er en af flere bogudgivelser i anledning af jubilæet – eller ’Fødselsdagen’, som TV2-ledelsen selv insisterer på at kalde det for at sende signalet om, at TV-stationen stadig er ung og frisk.

Stærk skrildring af magt og politik

”TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer” har sin absolutte styrke i skildringen af magt og politik bag det, der blev ’Hele Danmarks Hjemmebane’ og på mange måder ændrede mediebilledet. Poul Funder Larsen fortæller veloplagt om de politiske beslutninger og den forretningsmæssige udvikling i TV2. Fra de indledende uenigheder i Mediekommissionen over de mange slagsmål og EU-klager fra konkurrenterne til skabelsen af fællesskabs-kanalen med sport og fredagsunderholdning. 

En god tv-serie skal have en række stærke og meget forskellige personligheder i en fortælling, der både har fremdrift og en række markante ændringer og store sving. Begge dele må siges at være til stedet i TV2s 25-årige historie.

Selv i tilblivelsen i 1988 var der stor uenighed om fundamentet – reklamer eller ej, regioner eller ej. Derefter gik det slag i slag med kampe om TV-stationens placering, der skulle gøre op med Københavner-dominansen og derfor endte i Odense. Og siden har har fortællingen om TV2 en række interessante, opsigtsvækkende og – i bagklogskabens ulidelige klare lys – mærkværdige begivenheder i særligt ansættelsen af direktører og bestyrelsesformænd. Efter Jørgen Schleimann som TV2s første direktør var Tøger Seidenfaden –bogstaveligt talt – på ultrakort, fransk visit.

Efter en stabil årrække med Jørgen Flindt Pedersen ved roret, kom den mærkværdige udnævnelse af pensionsøkonomen Cristina Lage, der ifølge bogens iskolde skildring blev siddende på sit kontor, da verden blev ramt af terrorangrebet på Twin Towers i New York den 11 september 2001. Hun var administrator, ikke interesseret i TV 2s indhold, er budskabet.

Så kom en farverig avismand til...

Noget mere farverigt blev det i den populære avismand Per Mikael Jensens korte regeringstid, hvor TV2 spredte sig over alle platforme – radiokanal, forlag, event-afdeling, nyhedsbureau og af nye TV-kanaler. Store dele af de nye initiativer dumpede med et brag – radio, forlag og events – og da reklamesalget samtidig blev ramt af finanskrisen, blev TV2 ramt af sin hidtil største krise. Oprydningen er stadig i gang, godt hjulpet af den politiske beslutning om at lade TV2 blive betalingskanal i kabel-pakkerne på lige fod med konkurrenterne fra SBS Discovery og MTG/Viasat.

De dramatiske kriseår er beskrevet i detaljer af Poul Funder Larsen, der har dækket området i årtier og tydeligvis er tæt på både kilder og begivenheder. Alligevel er det overraskende – og lidt skuffende - at bogen med så mange interviews og så intensiv research i sig selv ikke har kastet nye afsløringer eller informationer af sig. Der burde være nok at grave nyt i – eksempelvis fra oprydningen efter ekspansionstiden med de mange nye projekter.

Samtidig er bogens fokus meget ensidigt på politik, magt og forretning i TV2 – og svigter muligheden for at skildre udviklingen i programtyper og dermed bruge TV2s 25 år som et spejl på udviklingen i det danske samfund. “TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer” er i høj grad skrevet af en medieredaktør for læsere med interesse i medie-forrening og mediepolitik. Næppe for den brede offentlighed.

Hvad skal vi med TV2

Først på de allersidste sider af bogen løfter Poul Funder Larsen sig ud af sin slaviske og kronologiske gennemgang af 25 års magtkampe om TV2 og stiller det relevante og meget centrale spørgsmål: Hvor er TV2 på vej hen? Eller lidt mere direkte: Hvad skal vi med TV2?

I en tid, hvor medieforbruget flytter ud på nichekanaler, streamning-tjenester, sociale medier og andre individuelle platforme, kan TV2 blive truet af at blive til overs og blive overflødig. For selv om TV2 – som andre TV-stationer – har gjort sit med at lancere nichekanaler og nettjenester, er det efterhånden svært at se, om der nødvendigvis skal være noget, der hedder TV2 om 25 år.

Men den fortælling kan jo blive til en ny tv-serie.

‘TV2 – 25 År med Penge, Politik og Primadonnaer’ (341 sider) er skrevet af Poul Funder Larsen og udgivet på Gyldendall Business

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

Adm. direktør for 24syv, Lars Schmidt, fremlagde i begyndelsen af januar lyttertal beregnet til intern brug blandt landets radiostationer. Efter dialog med øvrige medier lægger direktøren sig nu fladt ned.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 16.30
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 15.40
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 15.00
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 14.12
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 13.54
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 12.47
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 12.47
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 12.18
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 11.22
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 10.51
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 10.07
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 08.27
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 08.03
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 07.07
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • People and Operations Partner

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge