OMD: Drop de gamle tv-målinger

Blandt unge er pc'en og Ipad ofte 'first screen' og tv 'second screen', bekræfter ny svensk analyse. Nye tv-målinger er påkrævet, siger OMD.

PC’en og laptop - og til dels Ipad - bliver de foretrukne digitale kanaler at se tv-indhold på i yngre målgrupper.  Det skyldes bl.a. skærmstørrelsen.

Oftes bruges de samtidig med flow tv, hvor de nye skærme er first screen og tv second screen, bekræfter analyse fra eMarketer, der sammen med Inizio (svensk analysehus, red.) har nye data på second screen vaner.

79 pct af de 8.000 adspurgte svenskere er hoppet på second screen-bølgen, og tv som solo-medie er stort set aflivet blandt de 5-24 år, skriver Markedsføring.

Det er banebrydende, men afvikler ikke traditionel tv-reklame, understreger Claus Andersen, sociolog og strategisk direktør hos OMD.

"Tværtimod, fristes jeg til at sige. Tv-kommunikationen bliver måske endda endnu vigtigere end tidligere, fordi vi nu kan skræddersy tv-budskabet, så vi melder af på tv, og melder over til apps, bannere eller de andre medier, der er valgt til at drive forbrugerne videre og give dem relevant indhold."

Til gengæld har OMD's Claus Andersen en anden bøn til mediemarkedet:

"De gammeldags tv-meter-målinger skal erstattes af nye måle-metoder. Vi kan kalde det for medie-meter-målinger. Vi skal nu dokumentere på tværs af alle kanaler," siger Claus Andersen.

Nye målinger af digitalt mediemarked fra 2015

Gallup vil have revanche mod Gemius 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også