Ny bog om penge, politik og primadonnaer på TV 2
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5961914.ece/ALTERNATES/schema-16_9/tv2%2520bog.jpg)
Den 1. oktober er det 25 år siden, at TV 2 gik i luften.
For mediebranchen er der ikke blot tale om et skarpt hjørne, der skal fejres.
Da TV 2 den 1. oktober 1988 kl. 17.00 tonede frem på danskernes tv-skærme, var det et længe ventet og betydningsfuldt tv-historisk øjeblik, som fik store konsekvenser for det danske mediebillede.
25 års fødselsdag er dansk mediehistorie
Set med brancheøjne kickstartede TV 2-lanceringen en total forandring af det gamle DR, og etablering af en regulær tv-branche - et erhverv - godt hjulpet af ny satelliteknologi, der endte mange andre tv-kanaler ind over landet.
Et stykke mediehistorie
Det stykke mediehistorie har Børsens medieredaktør, Poul Funder Larsen, sat sig for at beskrive i en ny bog, der udkom i går på Gyldendal.
Bogen tager læserne med til 25 år tv-begivenheder, lige fra de første dramatiske år i slut-80erne, over store seersuccer, og videre til nutiden, hvor konkurrencen er en alvorlig udfordring.
Bogen vender alle aspekter. Den statsejede tv-station er barn af et mudret politisk kompromis, der den dag i dag kaster skygger i form af uafklarede milliard-retssager og usikre ejerskabsforhold.
Fra første færd har TV 2 kæmpet med store økonomiske udfordringer, der flere gange har sendt stationen ud på fallittens rand og tilbage.
Alle primadonnaerne
I bogen møder læserne alle primadonnaerne og personlighederne, der har tegnet tv-kanalen og senere tv-koncernen gennem årene.
Der er gensyn med en stribe af den danske medieverdens mest skarpskårne profiler det seneste kvarte århundrede – fra Jørgen Schleimann og Jørgen Flindt Pedersen til Per Mikael Jensen og Merete Eldrup.
Relaterede artikler
Eldrup: Reklamesalget skuffede
For abonnenter