Ny bog om penge, politik og primadonnaer på TV 2

Ny bog af Børsens medieredaktør beretter om politik, penge og primadonnaer på TV 2, der udkommer i anledning af, at tv-stationen fylder 25 år den 1. oktober.

Den 1. oktober er det 25 år siden, at TV 2 gik i luften.

For mediebranchen er der ikke blot tale om et skarpt hjørne, der skal fejres.

Da TV 2 den 1. oktober 1988 kl. 17.00 tonede frem på danskernes tv-skærme, var det et længe ventet og betydningsfuldt tv-historisk øjeblik, som fik store konsekvenser for det danske mediebillede.

25 års fødselsdag er dansk mediehistorie  

Set med brancheøjne kickstartede TV 2-lanceringen en total forandring af det gamle DR, og etablering af en regulær tv-branche - et erhverv - godt hjulpet af ny satelliteknologi, der endte mange andre tv-kanaler ind over landet.

Et stykke mediehistorie

Det stykke mediehistorie har Børsens medieredaktør, Poul Funder Larsen, sat sig for at beskrive i en ny bog, der udkom i går på Gyldendal. 

Bogen tager læserne med til 25 år tv-begivenheder, lige fra de første dramatiske år i slut-80erne, over store seersuccer, og videre til nutiden, hvor konkurrencen er en alvorlig udfordring.

Bogen vender alle aspekter.  Den statsejede tv-station er barn af et mudret politisk kompromis, der den dag i dag kaster skygger i form af uafklarede milliard-retssager og usikre ejerskabsforhold.

Fra første færd har TV 2 kæmpet med store økonomiske udfordringer, der flere gange har sendt stationen ud på fallittens rand og tilbage.

Alle primadonnaerne

I bogen møder læserne alle primadonnaerne og personlighederne, der har tegnet tv-kanalen og senere tv-koncernen gennem årene.

Der er gensyn med en stribe af den danske medieverdens mest skarpskårne profiler det seneste kvarte århundrede – fra Jørgen Schleimann og Jørgen Flindt Pedersen til Per Mikael Jensen og Merete Eldrup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også