MediaWatch

Roj TV anker mistet sendetilladelse til Højesteret

Roj TV er utilfreds med at have fået frataget sin sendetilladelse og anker derfor sidste uges dom til Højesteret.

Roj TV er utilfreds med at have fået frataget sin sendetilladelse og anker derfor sidste uges dom til Højesteret, skriver Roj TV i en pressemeddelelse.

Roj TV mistede i onsdag sendetilladelsen, efter Østre Landsret fældede dom i sagen om den kurdiske tv-station.  Landsretten kendte - lige som byretten sidste år - tv-stationen skyldig i at opfordre til terror og støtte kurdiske PKK, der af amerikanske og europæiske myndigheder regnes for en terrororganisation. Retten fulgte anklagerens krav om, at tv-stationens sendetilladelse blev inddraget.

Tilbage i januar 2012 fandt Byretten, at Roj TV udgjorde et talerør for seperatistbevægelsen PKK, som står på EU's terrorliste. Bevægelsen kæmper et selvstændigt kurdisk område i det sydøstlige Tyrkiet.

"Ved et bestyrelsesmøde i de 2 dømte selskaber er det blevet besluttet, at man ikke vil acceptere Landsrettens afgørelse og derfor søge sagen indbragt for Højesteret. Dette vil også være betingelsen for, at man i sidste ende, hvis Højesterets afgørelse går kurderne imod, kan videreføre sagen for Menneskeretsdomstolen i Strasbourg", skriver Roj TV i pressemeddelelsen.

Roj TV hæfter sig ved, at én af landsrettens seks dommere mente, at tv-stationen skulle frifindes i sagen. Én af dommerne voterede for frifindelse med henvisning til, at ytringsfriheden må have forrang over for den påståede sammenblanding af økonomien for Roj TV og PKK, påpeger Roj TV-bestyrelsen.

 

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs