MediaWatch

Wexø: Tidsånden er med TV 2 Fri

TV 2 Fri bliver en tv-kanal, der ikke frygter det langsomme og uperfekte tv, men DK4 er ikke nærmeste konkurrent, fastslår Maiken Wexø.

Det er fem år siden, at TV 2's ledelse stod med en bruttoliste af ideer til nye tv-kanaler - én af dem var tanken om en TV 2 Fri.

Siden gik TV 2s produktudvikling i baglås på grund af økonomiske kvaler og dernæst et regulært forbud mod knopskydninger.

Nu er valget så faldet på fritids- og friluftskanalen, der lanceres 5. maj.

"TV 2 Fri har været lang tid undervejs, men sagen er, at tiden har været med os, siden ideen opstod,” sagde Maiken Vexø, chef for TV 2 Networks, på et pressemøde onsdag.

"TV 2 Fri tegner ny trend i samfundet og nu på tv. Mindre koncept - mere interesse- og historiedrevet indhold. TV2 Fri er en organisk tv-kanal, der ikke er bange for lavt tempo og det uperfekte.”

Masser af ledig udenlandsk stof

TV 2 Fri får rundt regnet en 50/50 dansk-udenlandsk programfordeling.

"Vi har især købt ind i Storbritannien og Sverige, og der er stor set frit valg inden for de genrer, vi efterspørger; ingen andre kanaler er efter det, vi vil have på skærmen,” siger hun.

Fritidskanalens daglige omdrejningspunkt og flagskib er det direkte program ‘Frihuset’, hvor seks værter, der alle er fritidsentusiaster på hver deres område, taler om de emner, der optager dem og danskerne.

‘Frihuset’ sender alle hverdage klokken 11.30-13.30, og genudsendes to gange samme dag.

TV 2 Fri lancerer også et jagtmagasin, 'Vildmanden', men det har DK4 haft i årevis. Er DK4 en slags konkurrent?

“Vi oplever ikke DK4 som en konkurrent, fordi de også har et jagtmagasin. TV2 Fri er en kanal med en meget skarp profil rettet mod hus, hobby, have og friluftsliv, sådan at man som seer ved præcist hvilken varer man kan få på TV2 Fri, nøjagtigt ligesom man ved det på vores øvrige nichekanaler,” siger Maiken Wexø til Mediawatch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs