MediaWatch

Rønn: Vi er ikke dagbladenes fjende

Den digitale udfordring, dagbladene står over for, rammer også DR om ”et splitsekund”, siger generaldirektør Maria Rørbye Rønn. Hun opfordrer til fælles publicistisk fodslag frem for krig.

DR truer dagbladenes digitale forretningsgrundlag og bør derfor begrænses. Så hårdt trak Danske Medier for nylig linjerne op i et oplæg til de medieforhandlinger, der skal i gang næste år. Dagbladenes forretningsmodel er på vej over på nettet, og DR's gratis netnyheder og brede medieudbud er et benspænd for, at det kan lykkes, lyder Danske Mediers argumenter.

Forslaget rammer DR i public service-hjertet. Beskæres DR i takt med, at danskernes medieforbrug trækker over på nettet, kan det true DR’s evne til at nå alle danskere og dermed opfylde den public service-rolle, der berettiger til 3,5 mia. licenskroner årligt.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs