Egmont spinder guld på norsk tv - og film

Ejerskabet af TV 2 i Norge samt fremgang for Nordisk Film giver nyt rekordresultat for Egmont - magasinforretning, børnemedier og bøger holdt status quo. Egenkapitalen er rundet 5 mia. kr.
  På trods af et krisepræget mediemarked styrkede den danske mediegigant Egmont indtjening og position i 2012.

Koncernen øgede omsætningen med 2 mia. kr. til 12 mia. kr. i 2012. Driftsresultatet før renter og afskrivninger steg 24 pct. til 1,4 mia. - og resultatet før skat steg til 755 mio. kr. fra 698 mio. i 2011. Bundlinjen lander på 625 mio. kr. mod 545 mio. i 2011.

Dertil kommer særlige poster på 501 mio. DKK (fra værdi-regulering af TV 2), der betyder, at resultat før skat i alt lander på 1,25 mia. kr.

"Resultat og omsætning er vores hidtil bedste. Jeg er især glad for, at vores skærmbaserede medier er gået frem, og at vores andre medieprodukter holder et højt niveau trods et udfordret mediemarked," siger koncernchef Steffen Kragh i en pressemeddelelse.

Væksten skyldes især ejerskabet af Norges største kommercielle tv-station, TV 2, som Egmont blev eneejer af for et år siden - efter at have delt ejerskabet ligeligt med norske A-Pressen.

Derudover fik Nordisk Film et år med kraftig vækst - ikke mindst drevet af filmsucceser som 'En kongelig affære' og den norske 'Kon-Tiki'.

Egmonts egenkapital steg til 5 mia. kr. - mod 3,76 mia. i 2011. Soliditeten udgjorde 42 pct. ved udgangen af 2012.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også