Reality tjek: Hardcore reality-tv taber gejsten

'Big Brother' er langt under seerniveau, og 2013 ligner året, hvor hardcore reality topper som tv-genre, spår IUM.
Per Fanefjord Laursen

Flere formater i den barske ende af reality-genren er nu i luften med nye afsnit. Det gælder Kanal 5's 'Big Brother' og TV3's 'Paradise Hotel' og 'Divaer i Junglen', mens Kanal 5's ‘Kongerne i Sneen’ er lige på trapperne.

Konklusionen i de første uger er imidlertid, at hardcore reality-formater tilsyneladende har udlevet sig selv.

“Det virker, som om hardcore reality genren, som vi også fornemmede allerede i 2012, har toppet,” siger IUM’s broadcast director, Jakob Olsen.

Helt galt er det for SBS' Big Brother (BB), der efter en uge nærmest er nede til tælling. BB holder et snit til hovedprogrammet på 99.000 seere, mens snittet i 2012 var 140.000.

“Big Brother-trenden er naturligvis kun baseret på én uge, men der går langt imellem, at formater starter skidt, for derefter at løfte sig betydeligt. Programmet kom skidt fra start med sort skærm på premiereaftenen – en signifikant brøler,” siger Jakob Olsen.

Divaer under niveau
Paradise Hotel holder et gennemsnit på 145.000 seere. Et godt stykke fra andre år og lidt under niveauet i 2012 på 187.000.

’Divaer i Junglen’ får meget omtale, men programmet har tabt pusten med 174.000 seere - mod hele 268.000 i marts/april 2012.

Derimod har TV3 med det langt blødere madformat ‘Masterchef’med et stænk af reality-drama, bedre ramt, hvad danskerne har lyst til i 2013.

Masterchef har holdt et snit på 174.000 seere indtil videre - mod 132.000 i 2012, hvor det blev sendt noget senere på sæsonen. Masterchef gik fra 150.000 i snit den første uge til 200.000 i snit i uge 2, noterer IUM.

"Prøve-hustande" ikke imponeret
Den lidt lunke modtagelse af TV3s hardcore reality er et signal til TV3 fra de tusindvis af ekstra husstande, som ekstraordinært kan modtage TV3-moderkanalen i januar og februar som følge af en særlig Boxer-aftale, mener IUM.

“Det kunne tyde på, at de mange ”prøve-husstande", som TV3 har nu, ikke kommer til at vælge stationen – i al fald ikke på baggrund af reality-udbuddet. Det bliver vi klogere på i april, hvor vi har flere data at se tilbage på,” siger Jakob Olsen.

Lunkne tal til hardcore-udgaverne af reality ændrer dog ikke ved, at TV3-kanalerne i januar havde alle strukturelle forudsætninger for fremgang - og fik det.

Gruppen af fire TV3-brands vandt hele 4 kommercielle sharepoint i januar i forhold til 2012 til en share på 22,3 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også