Putin-satire og 'De Uperfekte' DR3's første seerhits

DR3s programseertal er endnu små, men 40 pct. af danskerne har været forbi DR's nye kanal.
Per Fanefjord Laursen

Det er lige lovlig tidligt at konkludere meget på DR3's lancering for én uge siden, lyder det samstemmende fra mediabureauerne IUM og MEC.

DR3 gik i luften 28. januar, og 40,3 procent af danskerne har afprøvet kanalen i den første uge. DR3 har fået en nydelig start og holder omkring en 3 pct. share, hvilket er 1 sharepoint højere end forgængeren DR HD lå på i ugen, inden den lukkede.

Det er især de danskproducerede programmer, der lokker danskerne forbi den nye kanal. 

“Der tegner sig et tydeligt billede af, at det er de danskproducerede programmer, som trækker seere til. De otte mest sete programmer på DR3 var dansk-producerede, og de har i snit haft 117.000 seere,“ siger broadcast planner Sebastian Bostroem, IUM.

X Factor gav mest
Mest populær var dog en spin-off fra DR1, Xtra Factor, som i fredags kl. 21.00 havde 193.000 seere.

Af andre danskproducerede programmer kan fremhæves programserien om dating 'De Uperfekte' kl. 21.00, der har haft mellem 97-120.000 seere. Satireserien  'Monte Carlo elsker Putin' har haft mellem 61-87.000 seere i primetime kl. 20.00.

Det meget omtalte satireprogram 'Absurdistan' har ikke markeret sig. Det har været vist fire gange. Første gang, som var eneste gang i primetime, fik det 30.000 seere, og derefter tre gange med henholdsvis 10.000, 12.000 og 6.000 seere.

Mindre overaskende er det, at det er i primetime, at DR3 har seere. Før 20.00 har der kun været et program med over 40.000 seere. Det var lørdag kl 17.00 ‘Agent 007 – Tomorrow never dies’, som trak 52.000 seere. 

SBS-kritikken
En ældre James Bond-film på DR3 bekræfter SBS Medias bange anelser. 

SBS har i flere omgange kritiseret, at DR3 er en licensfinansieret tv-kanal, der er lanceret for at gå direkte efter de kommercielle tv-kanalers unge seere - med meget af det programindhold, som de kommercielle kanaler baserer deres indtjening på, herunder tv-serier fra Hollywood.

IUM og MEC er ikke parate til at konkludere, om det er tilfældet efter den første uge. Dertil er perioden for kort, og kanalvandringerne for ugennemskuelige.

Ifølge IUM var 40 procent af DR3´s viste programmer den første uge produceret i Danmark, og indholdet var domineret af, hvad der på papiret er public service genrer.

Ifølge Tv-metrets genredefinitioner og registrering udgjorde Oplysning, Kultur og Aktualitet, på dansk og andet, i alt 74 procent.

Kilde: IUM. DR3s genrefordeling ifølge Gallups Tv-meter.

“Det er svært at sige endnu, hvem kanalen har vundet share fra, da der kun er tal fra en uge, men det tegner umiddelbart ikke til, at den tager seerandele fra Zulu og andre kanaler med unge
målgrupper,” siger broadcast director Flemming Jensen, MEC.

I DR3s første uge går DR1 og TV 2 begge tilbage, men det skyldes at håndbolden er stoppet.

“Vi vil nødig konkludere på, hvor meget DR3s programkvalitet betyder, og hvor meget der skyldes, at f.eks. VM-håndbolden er stoppet, og folk siver lidt fra DR1 og TV2. I løbet af de næste par uger vil der sikkert danne sig et klarere billede af, hvem der tager fra hvem,” siger han.

Kilde: Gallup, IUM, MEC.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også