Lorry vil bremse klip med nyhedsbrøler

TV 2 Lorry har forsøgt at forhindre DR-satire i at bruge klip fra nyhedsudsendelse, hvor Lorry hoppede på mediestunt om en ny natklub kun for smukke mennesker.

Kronprins Frederik måske. Men Prins Joachim er helt sikkert for grim til at komme ind på "Eye Candy", en ny natklub kun for smukke mennesker. Et klub-koncept, der i øvrigt kun kan løbe rundt i København, hvor folk generelt er pæne, mens f.eks. Esbjerg ville være et håbløst marked.  

Det er nogle af de svar, TV 2 Lorrys nyhedsvært fik ud af et interview med den tilsyneladende entreprenante natklub-ejer Morten Olsen (billedet) den 7. januar.

Senere blev det afsløret, at historien om den særlige natklub var et mediestunt opfundet af Douglas Entertainment. Morten Olsen hedder i virkeligheden Kristoffer Eriksen og hele historien var produceret til satireformatet Absurdistan, som Douglas Ent. producerer til DR3.

Flere medier, blandt andet BT og Politiken.dk, hoppede også fuphistorien, der blev sendt ud som pressemeddelelse.
 
Truer med fogedforbud
Lorry har siden slettet nyhedsudsendelsen fra sin hjemmeside og forsøgt at forhindre, at det lidt uheldige klip bliver brugt i DR-satiren. 

Kasper Colding, der er producer på serien fra Douglas Entertainment, fortæller MediaWatch, at TV 2 Lorry via sine advokater har truet med et fogedforbud mod brug af klippet. 

"Da det blev lækket, at vores stunt var til et DR-program, truede Lorry DR med, at hvis vi brugte klippet, ville de forhindre, at programmet kom på tv," siger han og fortæller, at Lorry også har fået Douglas Entertainment til at fjerne det tre et halvt minut lange klip fra sin hjemmeside Funnyhaha.dk, fordi det krænkede Lorrys ophavsret. 

DR viser uddrag
DR bekræfter, at Lorrys advokater har kontaktet DR. Men klippet vil stadig blive vist på DR3. 

"Vi er sammen med DR nået til den konklusion, at vi viser 24 sekunder, for så holder vi os inden for citatretten," siger Kasper Colding fra Douglas Entertainment. 

Der findes ikke konkrete mål på, hvor meget man må citere fra et videoklip.Ifølge loven om ophavsret, er det tilladt at citere, så længe det følger "god skik" på området. Det tolkes ofte som, at det er tilladt at citere så meget, som det er nødvendigt, for at formidle den sammenhæng, man gerne vil vise.

Ambitionen med Absurdistans mediestunt var at vise, hvor ofte - eller sjældent - pressemeddelelser glider ufordøjet gennem medierne.  

Lorry: Det er mere kompliceret
Direktør for TV 2 Lorry, Dan Tschernia, bekræfter, at stationen har bedt Douglas Entertainment om at fjerne klippet fra deres website. Han vil dog ikke kommentere på, hvorfor Lorry har fjernet klippet fra stationens hjemmeside, om stationens advokater har forsøgt at bremse offentliggørelsen, eller om sagen også har involveret DR.
  
Er det rigtigt, at I har truet med et fogedforbud?
"Det er mere kompliceret end som så. De har forsøgt at købe det af os," siger Dan Tschernia, der ikke ønsker at kommentere sagen videre. 

Ligger på Youtube
Siden interviewet med den falske natklubejer blev fjernet fra Funnyhaha.dk, er klippet dukket op på Youtube. Funnyhaha har linket til klippet på sin Facebook-profil men afviser at have noget at gøre med offentliggørelsen på Youtube. 

"Vi har ikke lagt det op. Men når det nu ligger på Youtube, så vil vi da gøre alt for at dele det. Vi hylder det, fordi det et sjovt. Men jeg forestiller mig, at Lorry stresser rimeligt meget over at få det ned fra Youtube nu," siger Kasper Colding. 

Absurdistan har premiere på DR3 i aften. 
- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også