MediaWatch

DR3 skal bygges på "Like-faktor"

En offensiv Facebook-strategi og et tæt samarbejde med P3 skal sikre DR3 mere gennemslagkraft i den yngre målgruppe end DR Mama.

Thomas Skov, Emil Thorup og Monte Carlo-drengene Esben Bjerre og Peter Falktoft. De bærende værtsprofiler, der kommer til at tegne DR3, når kanalen går i luften på mandag, udmærker sig ikke bare ved at have tv-tække, men også "Like-faktor".

Den sociale markedsværdi og gennemslagskraft er med DR3 sat væsentligt mere i fokus - Facebook, Twitter og Instagram bliver nemlig centrale platforme for DR3's udvikling og succes, siger Lotte Lindegaard, kanalchef på DR1, DR3 og de to børnekanaler, DR Ramasjang og Ultra.

"Vi er allerede nu ved at skrue på for de sociale medier - Facebook, Twitter og Instagram - hvor vi vil have en meget offensiv, løbende tilstedeværelse, og det ligger i lige forlængelse af målgruppens behov og medieadfærd," siger Lotte Lindegaard.

DR3 sælger ikke i sig selv
Hun uddyber, at den strategi også betyder, at markedsføringen af DR3 får mere fokus på værter og programmer - det er ikke brandet DR3 i sig, der kommer til at "sælge" på Facebook.

"Det er indholdet, der kommer til at drive, for det er svært at få et liv, der lever løsrevet på nettet, bare ved at være en tv-kanal. I det lange løb skal vi have en del af trafikken og interessen for at følge os op og stå omkring de karakterer og de programmer, vi udvikler," siger Lotte Lindegaard.

"Det er i den forbindelse interessant, at Monte Carlo f.eks. har 66.000, der følger dem på Facebook. Potentialet, hvis vi har de rigtige folk og det rigtige indhold, er kæmpe stort, men til gengæld er det rigtig svært, hvis vi ikke har det," siger hun.

Mange programsider
Hvordan indsatsen kommer til at være anderledes på de sociale medier i forhold til det arbejde, DR Mama, lagde for dagen, ved hun ikke, men siger:

"Den gode pointe er, at det er meget svært at skabe interesse for en kanal eller station - det er meget nemmere at skabe det omkring det rigtige indhold og de rigtige karakterer. Det er det, vi skal bygge vores sites op omkring," siger Lotte Lindegaard med henvisning til, at ambitionen er at lancere en stribe programsider på Facebook, der får et selvstændigt liv, og som skal give merværdi og indhold til programmerne.

Vi lærer af P3
Ud over de sociale medier vil DR3 flette fingre med P3, hvis lyttere er en vigtig strategisk nøgle til DR3's succes.

"Lige nu låner vi Monte Carlo-drengene, og vi har også nogle musikprojekter undervejs, som det er oplagt at samarbejde med P3 om, men vi vil gerne endnu mere med dem. De har samme målgruppe og en profil, vi synes er rigtig interessant," siger Lotte Lindegaard, der uddyber, at musikken også er kernestof på DR3, hvor lørdagen reserveres til forskellige musikserier.

Bliver DR3 bogstaveligt P3 på tv?

"Nej. P3 er et gammelt, stærkt brand, der har eksisteret rigtig længe, og vi skal ført til at forme DR3- Lige nu er det os, der lærer af P3 og prøver at finde ud af, hvilke P3 ting, der kan have en tilstedeværelse på DR3 også, men det er altsammen under udvikling."

DR Ung skal levere en del af programmmerne til DR3 og det bliver også medarbejdere i DR Ung, der kommer til at styre tilstedeværelse på de sociale medier i samarbejde med de tre programredaktører, der kommer til at forme DR3; Anders Thomsen (hentet fra TV3), Irene Strøyer (hentet fra TV 2) og Julie Ralund, der kommer fra DR Mama.


FAKTA:

DR3-værters "Like-faktor"

Emil Thorup: 4648 Likes
Kommer på DR3-skærmen til efteråret med et nyt program.
Tidligere programner:
'Sexministeriet' på DR Mama: 3263 likes

Thomas Skov: 19.915 Likes
Vært på 'Thomas Skovs sportsprogram', premiere i næste uge på DR3
Tidligere programmer:
'Thomas Skovs bilprogram', DR HD: 1563 Likes
'Høflighed på 100 dage', DR2: 22.864 Likes

Monte Carlo på P3 alias Esben Bjerre og Peter Falktoft: 66.059 Likes
Værter på 'Monte Carlo elsker Putin', premiere i næste uge på DR3

- LR

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere