Bureauer: DR3 balancerer på en knivsæg

Med lanceringen af DR3 er DR på hårfin kurs i grænselandet mellem public service og kommercielle tv-marked om, siger mediabureauer.
Per Fanefjord Laursen

Det er ikke hensigtsmæssigt, at DR for licensmidler snart lancerer DR3, der af DR selv betegnes som P3 på tv og er henvendt til de 15-39 årige, lyder kritikken fra mediabureauet Maxus.

DR meddelte i går, at DR3 er i luften den 28. januar. Kanalen skal give modspil til TV 2 Zulu, SBS Medias nye ungdomskanal 7’eren og andre private kanaler med en yngre profil.

“Er det virkelig i skatteborgernes interesse, at det fællesfinansierede DR lancerer en ungdommelig kanal med bl.a. comedy? En programlinje, der i forvejen er dækket af de kommercielle kanaler,” spørger direktør Henrik Abraham, Maxus, og uddyber;

“Jeg syntes, det var mere oplagt, hvis DR udviklede en kanal, der er behov for hos danskerne, men som ikke allerede er dækket ind af de kommercielle kanaler. Det svarer lidt til at starte endnu et busselskab i HT-området i stedet for at drive en busrute i Udkantsdanmark, hvor der er behov for det,” siger han,

Rimeligt nok
Fra Carats TV Director Mikael Ostenfeld lyder der imidlertid mildere toner. Han er enig i, at DR altid balancerer på en hårfin grænse mellem at levere public service og påføre det kommercielle marked konkurrence.

“Jeg kender i talende stund ikke meget til DR3's konkrete programflade, men når man tager sin mediabureau-hat på, er det er altid bekymrende, når DR lancerer kanaler, der kan stjæle seere fra de kommercielle kanaler. Men jeg mener egentlig, det er rimeligt nok, at DR også søger at løse sin opgave ved at fastholde den yngre del af befolkningen med public service programmer,” siger Ostenfeld.

Unødvendig amerikansk dominans
Men hos SBS Media gentager man sine tidligere hårde kritik af DR’s nye mediestrategi, der udrulles i dette kvartal.

“DR3 ender med at blive ca. 70 procent indkøbte programmer, samme fordeling som DR Mama havde. Og det bliver amerikanske tv-serier, som er en vigtig ingrediens for de kommercielle kanaler, hvor de findes i rigt mål. Vi forstår ikke, at de 3,5 mia. kr. i licensmidler skal investeres i det,” siger informationschef Jesper Jürgensen, SBS.

Han foreslår, at når DR3 nu skal lanceres, så burde man købe sine ungdomsprogrammer hos europæiske broadcastere og give sendetid til ellers sjældent set ungdoms-tv fra Tyskland, Sverige, England, m.m.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også