Bureau: Kommercielt monopolbrud en realitet

TV3-gruppens kommercielle tilstedeværelse er væsentlig styrket med hele fire nye tv-kanaler i 2013, herunder to sportskanaler med reklamebreaks.
Per Fanefjord Laursen

TV3-gruppen træder ind i 2013 med hele syv tv-kanaler på den kommercielle palet.

Snart vil TV3 sælge eksponeringer på TV3, TV3+, TV3 Puls, TV3 Sport1, TV3 Sport2 samt VH1 og MTV, som TV3 efter aftale med Viacom nu varetager reklamesalget for.

Kort før jul overtog MTG TV2 Sport. Den blev forleden relanceret under brandet TV3 Sport1, som vil blive distribueret i samme omfang som TV 2 Sport. Dertil kommer endnu en sportskanal den 5. februar med navnet TV3 Sport2.

Britiske reklameregler
Modsat TV 2 Sport - hvor TV 2 var medejer - vil de to TV3-sportskanaler blive distribueret via Viasats såkaldte playout-center i London. De er dermed underlagt britisk lovgivning, der lemper visse kommercielle muligheder, herunder tilladelse til reklamebreaks.

Ydermere vil TV3s moderkanal formentlig nyde godt af, at den via en ny aftale med Boxer TV nu når ud til hovedparten af alle danske husstande.

TV 2 monopol brudt
Mindshares Trading Director Nino Cardell vurderer, at TV3-gruppens nye arbejdsbetingelser giver fine muligheder for at vinde markedsandele i 2013 – såvel seere som annoncekroner.

”Alt i alt vil disse faktorer betyde et styrket Viasat, og som indkøber af tv-tid vil jeg hævde, at TV 2´s monopol er brudt i 2013,” siger han.

”Det afgørende bliver imidlertid, om Viasats programplaner for TV3 og TV3+ kan tiltrække de seere, som ikke tidligere aktivt har tilvalget tv-stationen.”

Bureauer taber indflydelse
TV3's aftale med VH1 og MTV vil ifølge Mindshare styrke TV3's position i forhandling af de yngre målgrupper, som TV3 allerede har et rimeligt greb om, når annoncekronerne skal fordeles.

Der lyder dog ikke udelt begejstring fra bureauet. Som de fleste bureaufolk kan han sagtens se fordelen i konsolideringen med VH1 og MTV, men der er ingen jubel over, at den kommercielle kontrol nu indlejres i TV3-salget.

”Man har meldt ud, at disse stationer nu indgår som en naturlig del af 'pakken', når reklamespots afvikles hos Viasat. Men det har den konsekvens for annoncører og mediebureau, at vi får dårligere mulighed for at optimere dækning m.m. på tværs af tv-stationer – da man som annoncør tvinges til at benytte disse stationer,” siger Nino Cardell.

Fire nye kanaler gør forskel
Der er så mange ukendte faktorer i 2013, at IUM’s Broadcast Director nødig vil spå om, hvilke konkrete implikationer Boxer-aftalerne og TV3's nye situation får for markedet.

”Men det er et interessant marked, vi går i møde. Vi ser et svækket TV 2, og Viasat og SBS i en forventet udvikling, der i endnu højere grad kan presse TV 2’s tidligere unikke position i markedet. Jeg mener, at TV3-kanalerne ikke kan undgå at opnå en eller anden form for vækst via de fire ekstra kanaler i deres netværk,” siger Jakob Olsen, der i lighed med Mindshare minder om, at fordelene helt er på TV3's side – ikke annoncemarkedets.

”Det er vigtigt at have for øje, at der jo ikke er nye seere og reklamedækning i spil, men derimod TRP’er og dækning, som annoncørerne tidligere har indkøbt væsentligt billigere.”

Ingen effekt af særaftale
I januar og februar kan alle husstande med antenne modtage TV 2, Kanal 5 og TV3 gratis som led i en særaftale mellem Boxer TV og kanalerne.

Men IUM tvivler på, at den øvelse får en længere effekt. Der er næppe specielt mange af disse, der vil være interesseret i at konvertere til større tv-pakker.

”De har jo fravalgt kommercielt tv op til flere gange gennem årene,” siger Jakob Olsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også