TV 2 Regionerne får kritik af Radio- og tv-nævnet for ikke at leve op til kravene om indkøb hos eksterne producenter.
De regionale TV 2 stationer er i public service-kontrakterne forpligtet til at købe over 50 pct. af de programmer og tjenester, der ikke er nyheder, aktualitet eller lign. hos "øvrige producenter". Men i public service-redegørelserne for 2011, kan ingen af de otte regionale stationer oplyse, hvor stor en andel af disse programmer, der er købt ude i byen.
Radio- og tv-nævnet finder dette "kritisabelt",og påpeger, at kravet er blevet diskuteret i forbindelse med de regionale stationers udvidede sendetid. I forbindelse med de nye 24-timers kanaler, der blev aftalt med medieforliget i 2012, er kravene til de eksterne indkøb særligt relevante, skriver nævnet i sin udtalelse om de regnionale stationers public service-redegørelser.
Samlet set opfylder de regionale stationer dog deres public service-krav, skriver nævnet. Det gælder blandt andet kravene om at bringe nyheds- og aktualitetsprogrammer i deres respektive sendeområder, at være i dialog med befolkningen og til steder på nettet og mobile platforme.
- JHT