Rekordår for SBS TV

SBS TV A/S, der er tv-grenen af SBS Media, udviklede sig sidste år til et (endnu) større guldæg for ejerne i tyske ProSiebenSat.1. Tv-selskabet landede et rekordoverskud på 215 mio. kr. før skat (mod 170 mio. kr. i 2010) og 161 mio. kr. efter skat - mod 127 mio. kr. i 2010. Omsætningen røg godt 100 mio. kr. i vejret til knap 850 mio. kr., og det skyldes bl.a. medvind i reklamesalget, hvor krisen slap sit tag, lyder det i ledelsesberetningen.

SBS TV A/S, der er tv-grenen af SBS Media, udviklede sig sidste år til et (endnu) større guldæg for ejerne i tyske ProSiebenSat.1.

Tv-selskabet landede et rekordoverskud på 215 mio. kr. før skat (mod 170 mio. kr. i 2010) og 161 mio. kr. efter skat - mod 127 mio. kr. i 2010.

Omsætningen røg godt 100 mio. kr. i vejret til knap 850 mio. kr., og det skyldes bl.a. medvind i reklamesalget, hvor krisen slap sit tag, lyder det i ledelsesberetningen.

"Efterspørgslen på køb af tv-reklamer begyndte i 2. halvår af 2010 at stige, og stigningen fortsatte gennem hele 2011. Det forventes, at efterspørgslen i 2012 vil stige yderligere dog væsentligt langsommere end i 2011," skriver SBS TV.

Årets resultat sender samtidig egenkapitalen til vejrs i selskabet, der nu har næsten 200 mio. kr. stående på den konto.

Resultatet er ifølge ledelsesberetningen bedre end forventet - og forventningerne til 2012 lyder på fortsat vækst og et bedre resultat før skat end i 2011.

"Det samlede tv-reklamemarked forventes i 2012 at stige med op til 3 pct. i forhold til 2011. Selskabet forventer en samlet mindre fremgang i seertallenene for de tv-stationer, som der samarbejdes med, og som følge heraf en mindre stigning i reklameindtægterne i 2010.- På Kabelmarkedet forventes en fortsat vækst i 2012, primært på grund af prisstigninger."

SBS TV A/S er tv-delen og dermed hovedforretningen i SBS Media og omfatter tv- og  reklamesalg, produktion af reklamespots og tv-programmer for tv-kanalerne i SBS-familien. Derudover driver SBS Media en række kommercielle radiostationer, Nova FM, The Voice og Pop FM, sidstnævnte med Berlingske Media som partner og majoritetsejer (60 pct.).

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også