TV 2: Hård kamp for blot at fastholde omsætning

Den generelle økonomiske situation viser ikke tegn på forbedring. 2013 bliver en hård kamp blot for at fastholde tv's andel af annoncekronerne, spår TV 2.
Per Fanefjord Laursen

Det kommercielle tv-marked står overfor en større uforudsigelighed, end sædvanligvis er tilfældet før et nyt år.

I 2013 er forbruger-utrygheden fortsat den afgørende blokering for et sundere tv-marked, og annoncørerne overvejer mindre efterspørgsel på tv-reklamer ifølge Trendanalysen.

Tv-annoncørerne skæver nu også for alvor til alternative digitale investeringer, herunder web-tv, og så lurer en helt uforudsigelig trussel fra de nye on demand tv-udbydere. De kan føre til et mindre tidsforbrug på reklamefinansieret flow-tv allerede fra efteråret 2013, spår i al fald Mindshare.

Derfor er det samlede indtryk blandt mediabureau-grupperne en lille nedgang i tv-omsætningen på 3,8 procent igen næste år. Ikke godt, men heller ikke slemt. Tv mistede overraskende seks procent i 2012.

TV 2 vil holde fast
TV 2s kommercielle direktør medgiver at med de udsigter, kan hverken mediabureauer eller markedslederen TV 2 udstede skudsikre spådomme om tv-markedsudviklingen i 2013.

“Det er hævet over enhver tvivl, at kampen om annoncekronerne bliver hård, og så længe at den generelle økonomiske situation i Danmark ikke viser tegn på forbedring, så skal de fleste mediegrupper kæmpe for at fastholde deres andel af annoncekronerne,” siger kommerciel direktør Flemming Rasmussen, TV 2-koncernen.

Det kan ikke overraske at Flemming Rasmussen søger trøst i det faktum, at tv er en meget stærk mediegruppe, når det gælder afsætningsmuskler.

“Tv kan i den grad flytte salg,” minder han om.

“Vores primære målsætning er at øge den samlede mediespend på TV generelt, og isoleret for TV 2, så vi vil gøre alt for at fastholde vores markedsandel, selv om at den er under pres.”

TV 2s bedste bud på at holde på penge til tv-mediet er lanceringen af en ny tv-valuta, OSP (optimeret salgspotentiale). Den valuta kommer fremadrettet til at ændre måden, der købes tv på, lover han.

Klar til forsvar af andel
TV3's direktør Kim Poder vil ikke kommentere på, hvordan bureauernes generelle skøn ligger for 2013. Det er ikke kutyme i MTG-koncernen med offentlige udmeldinger om fremtidig omsætning.

TV3 kan ikke drive tv-markedet op, og Kim poder er tilfreds med, at TV3-gruppen har gjort, hvad man kan for at holde på sin andel af tv-omsætningen.

“Jeg kan ikke kommentere på vores egne forventninger til 2013. Men jeg hæfter mig ved, at MTG Media står stærkt ved indgangen til 2013,” siger han.

Kim Poder finder en vis sikkerhed i, at TV3 og senere TV3Puls bliver tæt på landsdækkende i 2013. TV3 øger samtidig sin dækningsevne til annoncørerne via et samarbejde med Viacoms MTV og Vh1, og erhvervelsen og rebranding af TV2 Sport, der netop er godkendt, vil udvide TV3s kommercielle share med et par sharepoint.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også