MediaWatch

Pressenævnet: Fejl skal også rettes på skærmen, DR

Pressenævnet kritiserer DR for, at en fejl i ’21 Søndag’ kun blev rettet på dr.dk. Fejl på tv skal også rettes over for seerne.

Fejl skal også rettes på skærmen. Det har Pressenævnet nu indskærpet over for DR, skriver DR i en pressemeddelelse.

Den konkrete sag handler om et indslag om "nødlidende" andelsforeninger fra '21 Søndag' i oktober.

Historien var, at en række andelsforeninger, der alle var bestyret af den samme advokat, var økonomisk pressede. Dokumentationen var blandt andet, at sitet Andelsbasen.dk havde vurderet, at 18 af advokatens 26 andelsboligforeninger havde en truet økonomi. Listen blev omtalt på tv, men andelsforeningernes navne blev kun nævnt i en artikel på dr.dk.

Flere foreninger klagede over, at de var på listen, men ikke selv mente, at de var økonomisk "nødlidende". En revisor, som DR fik til at tjekke andelsforeningernes økonomi, gav foreningerne ret. Derefter rettede DR fejlen på Dr.dk og slettede listen.

Skal også rettes på tv
Pressenævnet udtaler kritik af DR, fordi rettelsen kun er bragt på dr.dk og ikke over for seerne. DR skal læse fejlen på for seerne på DR1, indskærper nævnet.

DR skriver, at det snart vil ske.

- JHT

Læs artiklen gratis

Registrer med din E-mail.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere