2012: SBS TV vinder - TV 2 betaler

Det er både SBS TV og Discovery, der kan kalde sig årets klare vindere på det kommercielle tv-marked i 2012. Næste år slår de sig sammen efter nyligt opkøb.
Per Fanefjord Laursen

Den kommercielle vinder i 2012 blev SBS-kanalerne med en gevinst på 1,5 sharepoint, skarpt efterfulgt af Discovery/TLC med en vækst på godt ét sharepoint.

De to vækstselskaber er netop blevet forenet med Discovery’s opkøb af SBS Norden, og kombinationen vil næste år tegne sig for 21 procent af den kommercielle sening.

“Det er flot med vækst til SBS TV, og tv-selskabet er på vej mod den share, de bør kunne levere med den markedsposition, de har; altså en højere penetration end TV3. Udfordringen for dem næste år bliver bare, at nu skal den næste vækst leveres med gode programmer - ikke nye husstande,” siger Broadcast Director Flemming Jensen, MEC, med reference til at SBS' vækst er drevet af øget penetration i år.

Grimt hug til TV2s hovedkanal
TV 2s hovedkanal er markedets hovedtaber. Der er tabt 3,5 sharepoint i 2012, og det var mere end ventet efter introduktionen af abonnement i januar, har programdirektør Palle Strøm erkendt.

Hele TV 2-koncernen formår ikke at kompensere for hovedkanalen i år; TV2 Charlies flotte fremdrift blandt modne seere batter ikke meget, når der måles og afregnes i 21-50 år.

Men det lykkes koncernen at holde sig lige over den psykologiske grænse på 50 procent af den kommercielle sening med en share på 52,4 procent.

Skævt Tv3 efterår
TV3-kanalerne havde et relativt godt forår, men et skuffende efterår, og årsresultatet endte lunkent med et tab på 0,5 sharepoint og en share på 21,4 procent. Tæt på SBS/Discovery's potentiale.

Men TV3-gruppen forsøger at skabe sig lidt luft. Samtidig med SBS/Discovery's konsolidering knytter TV3-kanalerne flere nicekanaler til sig i 2013. TV 2 Sport rebrandes til en TV3-kanal, som lægger ca. to sharepoint til de godt 21 procent. Dernæst vil VH1 og MTV indgå i TV3-gruppens kommercielle share fra januar.

Det estimeres af MTG, at det kan trække TV3-gruppen op på 25-26 procent.


Kilde: MEC, Gallup.
Kommerciel sening, 21-50 år.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også