Gallup-tal: Tabte TV 2-husstande ikke på vej tilbage

Opdateret: TV 2's introduktion af abonnement først på året svækker forsat hovedkanalens tilgængelighed mere end først antaget, viser seneste data fra Gallup Annual Survey.
Per Fanefjord Laursen

TV 2's introduktion af abonnement først på året svækker forsat hovedkanalen mere end først antaget. Det viser de seneste data fra Gallup Annual Survey, der løbende måler, hvor mange der kan modtage tv-kanalerne.

I april konstaterede TV 2, at TV 2-hovedkanalen havde tabt en del husstande efter introduktionen af abonnement i januar. TV 2's penetration sank med ét slag til, at ”kun” 95,2 procent af de danske husstande kunne modtage hovedkanalen.

Forventede et tab
Det fald var dog ingen overraskelse for TV 2, der forventede et tab i kølvandet på, at det skulle koste penge til at se TV 2. Men i september var penetrationen i 2. kvartal overraskende igen dykket lidt, nu til 94,3 procent.

I dag viser den nyeste udgave af Gallup Annual Survey for 3. kvartal, at der ikke er bevægelse i sagen - der er nu 94,5 procent, der kan modtage TV 2-hovedkanalen.

“Mon ikke TV 2 har taget sit tab på penetration i 2012 til nuværende niveau. I 2013 bliver det op til TV 2's programflade, at bevise kanalens berettigelse som den førende dækningsskabende kanal,” siger Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

TV 2 har ingen kommentarer til penetrationstallene på nuværende tidspunkt. TV 2 har tidligere oplyst, at der er en statistisk usikkerhed på disse penetrationstal på ca. 1,5 procentpoint, og at alle Annual-Survey-tal ligger inden for dette område. Ifølge TV 2 er der derfor ikke basis for at lægge fokus på hverken en nedgang fra 95,2 til 94,3 eller på en fremgang fra 94,3 til 94,5.

TV2 frister de frafaldne
For at trække de tabte husstande tilbage, vil TV 2's hovedkanal i januar og februar kunne ses gratis via Boxer TV. Det betyder, at der er 125.000 husstande, der – igen - kan prøvesmage TV 2 gratis.

Omvendt kan et comeback for TV 2's penetration også blive lidt op ad bakke, da hovedkanalen sætter abonnementsprisen op til januar. Ganske vist kun med to kr., men den psykologiske effekt skal næppe undervurderes blandt tv light-users.

TV3 mod Kanal5
Den verserende kamp om flest husstande mellem hovedkanalerne TV 3 og Kanal 5 har været igennem en dramatisk udvikling i år, men er stabiliseret i 3. kvartal.

Kanal 5's penetration overhalede TV3's allerede tilbage i april, som udløber af Boxer TVs stigende kundemasse. Nu står TV3 fast på en penetration på 67 procent, mens Kanal5 er steget fra 71 til 72 procent.

TV3 har for nylig fundet sammen med Boxer TV for at afhjælpe den truende tendens.

Der er indgået en aftale med Boxer TV om distribution af to af Tv3-kanalerne fra januar 2013. TV3 bliver fast til rådighed på Boxer TV den 1. januar og TV3 Puls fra juli. Det betyder at TV3s penetration straks vil vokse fra 67 procent til ca. 76 procent. TV3 Puls vil vokse fra ca. 46 til 54 procent, oplyser MTG. TV3+ får ikke plads.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også