Waoo: Vi undervurderer Netflix og andre globale udbydere

Danske udbydere går galt i byen, hvis de tror, at de kan bide skeer med Netflix og HBO, uden et differentieret indhold og en god pris, spår Waoo-direktør Anders Christjansen, der har dagens julestafet.

Det er slut med at bilde forbrugerne ind, at det ikke betyder noget, hvilken bredbåndshastighed, de får for deres penge, siger Waoo-direktøren, der lover at udfordre markedet på pris og produkt.

Waoos direktør Anders B. Christjansen er dagens gæst i julestafetten:

Når det gælder årets medieudvikling...

- hvad har så overrasket dig mest?

“Det, der overrasker mig, er, at danske udbydere tror, at de kan bide skeer med store, globale spillere som Netflix og HBO - uden at have et særligt differentieret indhold og en ordentlig pris. Det svarer til at tage kampen op med Google om søgning på internettet.”

- og skuffet dig mest?

“At telebranchen ikke havde modet til at gå hele vejen, da der skulle indføres nye regler for, hvordan man må markedsføre de faktiske hastigheder på bredbånd. Kunderne er ikke tjent med at få noget andet, end det de bliver lovet. Så jeg havde gerne set reglerne skærpet endnu mere.

- hvilken ny tendens overlever næste år?

“Streaming af tv-indhold, selvfølgelig. Jeg siger jo mere streaming bliver populært, jo bedre. Vi har ingen begrænsninger på vores net. Men også, at man holder, hvad man lover, når man sælger bredbåndshastigheder. Det er ved at være slut med at prøve at bilde forbrugerne ind, at det ikke betyder noget, hvilken hastighed de får for deres penge.”

- og hvilken tendens flopper?

“Store fastlåste tv-pakker med masser af irrelevant indhold, som kunderne ikke gider se. 2013 bliver året hvor de traditionelle tv-distributører og rettighedshavere må bøje sig for forbrugerne. Jeg er helt sikker på at fritvalgs-tv er vejen frem.”

- hvilken idé ville du gerne selv have fået?

“Jeg ville gerne opfundet iPad’en. For to år siden var der ingen, som kunne forstille sig, at de der 24 x 18 centimeter skulle revolutionere måden at se tv på. I dag har tablets ændret vores forventninger til og muligheder for at få en personlig tv-oplevelse.

Drillenissen... fra Carsten Dilling, adm. dir. TDC:

"Jeg vil gerne spørge Anders B. Christjansen fra fiberselskabet Waoo om følgende: Waoo ligger i dag i intens konkurrence med kabeludbyderen Stofa flere steder i landet. Jeg vil gerne høre, om det også er tilfældet fremover, efter at Syd Energi, en af Waoos medejere, har købt Stofa for næsten to milliarder af elforbrugernes penge?"

Svar fra Anders Christjansen:

“Carsten Dilling og TDC behøver ikke være bange for, om de fortsat får konkurrence til deres monopol. TDC sidder på 40.000 kilometer fiberkabel, som de gør alt, hvad de kan for at holde skjult for kunderne, fordi de vil vride de sidste penge ud af en forældet teknologi. Vi fortsætter ufortrødent med at udfordre markedet. Konkurrence er det allerbedste for kunderne, der får bedre priser og produkter, og det er konkurrencen, der gør, at vi konstant holder os skarpe på kundernes ønsker.”

- hvilket drillespørgsmål vil du gerne stille hvilken kollega i branchen?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Martin Gormsen, direktør i Copydan.

Der er et stigende ønske fra såvel forbrugerne som politikere om at få flere fritvalgs-kanaler og at gøre op med de store tv-pakker. Det er naturligvis en trend, som de traditionelle broadcastere er imod. Men vi oplever faktisk også, at der sættes barrierer op hos Copydan, som jo repræsenterer det statsejede DR og andre udenlandske public service-stationer.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at spørge Martin Gormsen, hvorfor Copydan insisterer på at bestemme, hvor mange kanaler, der som minimum skal være i en vælg-selv-pakke, og hvorfor Copydan fastholder, at kunderne skal straffes med højere priser fra Copydan, hvis de vil vælge selv?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også