Frygter seerflugt midt i julehandlen

Tv-stationer er ved at miste grebet om de tv-seere, som annoncørerne især efterspørger, og det er et problem i december, årets vigtigste indkøbsmåned.
Per Fanefjord Laursen

Den kommercielle tv-sening blandt de 21-50 årige er rekordlav op til december, den vigtigste indkøbsmåned på året.

Tv-sening ligger de seneste to uger 16 procent under niveau i forhold til 2011 - snittet er et minus på 12 procent over hele efteråret. Blandt alle voksne over 18 år er den aktuelle nedgang også mærkbar - 9,5 procent.

Den faldende sening fører til faldende varelager af mulige eksponeringer på tv-stationerne, men det understøtter prisniveauet, og er ikke nødvendigvis et stort problem op til jul for tv-selskaberne.

Men det er ikke en livret for annoncørerne:

“Viasat har allerede meldt udsolgt, og der er godt pres på lageret hos TV 2, og ganske givet også hos SBS. Og udsolgt er typisk lig med underleveringer, ” siger IUM’s Broadcast Director Jakob Olsen.

Dækning til tiden
Når varelagret falder, kan priserne stige, konstaterer en pragmatisk TV Director Mikael Ostenfeld, Aegis media:

“Men faldet i sening er i dette tilfælde tilsyneladende strukturelt; det er svært at forklare, og svært at bebrejde nogle for,” siger han.

“Der er klart et problem for annoncørerne, når det er sværere - og dyrere - at opnå dækning i nøglemågrupperne, og så i årets bedste indkøbsmåned. Vi har bare svært ved at gøre noget ved det.”

MEC vil ikke dramatisere december, men er bekymret for den langsigtede tendens.

“Det er bekymrende, at der er et klart billede af, at det er de yngre, der nedsætter forbruget. Det er de 20-30 årige, der primært bærer ansvaret. Men vi kan selvfølgelig arbejde med andre medier, så kampagnetryk og dækning nås alligevel,” siger Broadcast Director Flemming Jensen.

TV 2 tøljer markedet
TV 2s salgsdirektør Peter Olufsson erkender, at markedet dikterer stigende priser, når varelagret falder, eller hvis efterspørgslen stiger mere end udbuddet.

“Det ligger i markedsmekanismerne, at priserne kan gå op, men det er nødvendigvis ikke noget som vi dikterer. Det ligger i vores prisstruktur, og det er suverænt noget som markedet styrer” siger han.

Salgsdirektøren siger, at TV2 er gearet til at sikre, at alle annoncører får det kampagnetryk som de har bestilt, indenfor aftalte periode.

“Jeg er ikke bekymret for, om vi kan levere annoncørernes ønskede kampagnetryk i december, men jeg er optaget af det. Vi garanterer annoncørerne det kampagnetryk, de har bestilt, og tager ikke mere ind, end vi kan afvikle for dem, ” siger TV 2.

Hos SBS er man mere kort for hovedet:

“Det er klart, at når tv-forbruget falder, så stiger priserne,” siger salgsdirektør Christian Kemp, SBS

Kedelig tendens holder ved
Peter Olufsson håber også på, at seningen kan rette sig op. Han minder om, at TV 2 hvert år står meget stærkt i december, drevet af danske julekalendere hver aften og håndhold.

Men der er intet der tyder på, at forbruget skulle stige de næste uger, selv om december måned traditionelt er en måned med høj tv-sening, vurderer IUM.

“Hele efteråret er en stor tv-sæson, så man kan sagtens forestille sig, at den kedelige tendens fortsætter i december,“ siger Jakob Olsen, der ikke har nogle bud på hvad der kan løfte seningen.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også