Efter Tandbørsten: DR1 har nyt fredagsshow i kikkerten

To underholdningsformater er i spil til at tage over efter 'Husk lige Tandbørsten' om fredagen på DR1 i efteråret 2013 - et dansk og et internationalt.

Talentshow med et twist - eller noget helt andet. Efter halvt-i-land-satsningen med Tandbørsten dette efterår, er DR1 ved at zoome ind på en efterfølger, der skal løfte den svære fredag aften i efteråret 2013 på hovedkanalen.

Har X Factor gjort DR1 urørlig i vinter/forårssæsonen, har TV 2 med Vild med dans haft overtaget i efteråret, når det gælder fredagsunderholdning.

Fastholder TV 2 sit faste efterårsshow siden 2005 næste efterår, bliver DR1's kommende fredagsformat det 5., der skal forsøge sig i konkurrencen med Vild med dans - de tidligere tæller 'Stjerne for en aften', 'Talent', 'Skjulte Stjerner' og senest altså 'Tandbørsten'. 

”Vi skal ramme den rigtige kombination af noget, vores seere gerne vil være i selskab med fredag aften, som har høj kvalitet, og som også føles friskt. Det er det, vi er på jagt efter. Vi har et par formater, vi kigger på nu, og som vi tager stilling til inden længe. Det ene er et talentshow med et twist - det andet er noget helt andet,” siger kanalchef Lotte Lindegaard, DR1, der uddyber, at det ene er et nyt format, home grown af et dansk produktionsselskab, mens det andet er et internationalt format. 

Først i det nye år lægger DR sig fast på, hvilket format der satses på.

”De store underholdningsformater har langt indløb, så vi skal i starten af det nye år beslutte, hvad vi gør,” siger Lotte Lindegaard.

”Det, man får ved internationale formater, er, at det er prøvet af på andre markeder først. Med nye formater, der har premiere i Danmark, er der meget af udviklingsbudgettet, der belaster broadcasteren, der tager risikoen første gang. Så det er altid en afvejning, om man tror nok på det til at tage investering og risiko.”

Hvilket seertalsniveau går I efter?

”Det er først og fremmest kvaliteten, der er vigtig – om det bidrager med noget i fladen, og er det rigtige tilbud til DR1's seere. Vi har for eksempel været meget glade for Maestro i efteråret. Maestro trak omkring en halv million seere, men jeg synes, det er et ekstremt vigtigt og interessant bud på underholdning, som samtidig er noget andet end det, markedet ellers har at byde på. Så det er mere end blot en seertalsvurdering - det er snarere en samlet vurdering af, hvad det skal kunne for os som tv-station.”

Kører Maestro videre?

”Det har vi ikke besluttet endnu. Vi har lige sendt sæson to, så spørgsmålet er, om der også skal ske noget nyt her.”

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu