"Fredag er en svær plads"

'Husk lige tandbørsten' fik ikke en kvalitet, der berettigede til en sæson 2, men det siger mere om, hvor svært det er at ramme rigtigt om fredagen end om potentialet i remakes, siger kanalchef.

Et seertal i snit på 600.000 var lige akkurat "bestået". Alligevel blev 'Husk lige Tandbørsten' tidligere på efteråret vejet og fundet for let - og sat på pension sammen med andre fredagsshows som 'Talent' og 'Skjulte stjerner', som DR1 har forsøgt sig med fredag aften i efteråret.

”Tandbørsten klarede sig sådan set fint, og hvis man især kigger isoleret på den yngre del af vores målgruppe, kom vi i kontakt med nogle, som vi godt kan have ret svært ved at tiltrække på DR1. Men vi vil jo rigtig gerne samle seerne om noget god underholdning og en god fælles oplevelse en fredag aften, og det levede tandbørsten bare ikke helt op til samlet set,” siger Lotte Lindegaard, kanalchef på DR1.

Samtidig var mulighederne for at udvikle og forbedre formatet, så det ramte de rigtige fredagshøjder begrænsede.

”Det var en hård fødsel, og vi arbejdede rigtig meget med Tandbørsten over sæsonen sammen med Douglas. Det er ikke lige til at se, hvad vi skulle skrue på for at gøre den endnu bedre, samle lidt flere seere og også kvalitetsmæssigt få Tandbørsten derop, hvor vi gerne vil have, at vores fredagsunderholdning er. Derfor laver vi ikke en omgang mere.”

I forhold til det at genoplive gamle koncepter – har I ændret holdning til det efter Tandbørsten?

”Nej, vi sender jo også 'Her er dit liv', der klarer sig rigtig fint, og som også er et gammelt format, så jeg synes ikke, man kan sige noget entydigt om det. Men der er et timing-aspekt i det, som man også skal tage alvorligt. Fredag er en svær plads, og vi har på alle kanaler forsøgt os med forskellige underholdningsformater med skiftende succes. Det er bare ikke så let at ramme helt rigtig, så kvalitet og tiltrækningskraft går op i en højere enhed,” siger Lotte Lindegaard og uddyber, at det også er en tendens internationalt, at der er langt mellem blockbusterne blandt underholdningsformaterne.

”Der er internationalt en mathed på underholdningsmarkedet. Det er svært at komme med den nye X Factor eller Vild med Dans, og det viser bare, hvor vanvittig svært det er at skabe stor weekendunderholdning og formater, der har den gennemslagskraft, vi gerne vil have.”

Og hvad er det så DR1 vil have om fredagen i efteråret?

”Jeg vil gerne komme med noget, der udnytter de stærke greb, vi kender, men gør det på en ny, frisk måde. Det er lettere sagt end gjort, men det er det, vi går efter. Vi skal levere rigtig høj kvalitet i vores underholdning fredag aften lige som i vores andre programmer og tage alvorligt, hvad der er sigtet med god underholdning, lige som vi tager alvorligt, hvad der f.eks. er sigtet med en god dokumentar.”

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også