TV 2 skal tjene mere på web og mobil

Tv2.dk og TV 2 Mobil har tusindvis af brugere, og det fulde digitale indtægtspotentiale skal realiseres i 2013, lyder det fra salgsdirektør.
Per Fanefjord Laursen

TV 2-koncernen vil øge indtjeningen på koncernens digitale platforme næste år. Det er overskriften for den reorganisering af TV 2-salget, som blev iværksat først på efteråret, hvor Peter Olafsson blev udnævnt til salgsdirektør for alt reklamesalg, på alle platforme.

“Vi skal realisere to digitale potentialer, reklameindtægter fra Tv2.dk og TV 2's mobile platform. Vi er i gang med at udvikle en plan for at tiltrække flere indtægter fra begge, hvilket sker i en ny digital enhed,” siger Peter Olafsson.

Mens brugertallet på Tv2.dk har haft en faldende tendens i år, er der fremdrift for den mobile platform.

“Brugertallet på TV 2 Mobil er steget til en halv mio. pr. måned, og det vokser. Annoncemarkedet fornemmer nu mulighederne. Modsat mange ser annoncørerne selv deres kampagner som en helhed, og de kommer os med krav om kampagneløsninger, der går på tværs af tv, mobil og internet,” siger Peter Olafsson, der ikke vil gå i detaljer om de mobile reklameløsninger.

Han peger på, at mange annoncører har et godt øje til de kommercielle muligheder i ‘second screen’ problematikken - altså at mange ser tv, mens de klikker rundt på en anden skærm, smartphone eller Ipad.

Tv2.dk skal ha' sin share
Tv2.dk kæmper med Ekstrabladet.dk om positionen som markedets største danske kommercielle site. Brugertallet har vippet på 1,5 - 1,6 mio. brugere de senere år - men er er i 2012 faldet til omkring 1,4 mio.

"Vi skal udvikle indholdet på platformen. Om det inkluderer flere brands, er helt op til den nye digitale direktør, der tiltræder snart. Foreløbig har vi styrket nyhedsdækningen med en egentlig nyhedschef på Tv2.dk.”

TV 2's digitale indtægter, eksklusive abonnement fra TV 2 Play, har i årevis vippet på 100 mio. kr. og udgør en marginal del af TV 2-koncernen. Det ændrer sig ikke i overskuelig fremtid, men TV 2 skal følge markedet op.

“Jeg vil ikke ud med detaljerede forventninger til 2013, ud over at vi skal vokse mere end markedet. Vi er en stor spiller på nettet målt på brugertal og skal populært sagt have vores share af markedet - det må være målet,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også