TV3 åben for reklamesalg af flere nichekanaler

TV3 afviser ikke at kunne udvikle et ‘sales hub’ for nichekanaler, men foreløbig slutter kun MTV og Vh1 sig til gruppen. IUM frygter svækket konkurrence.
Per Fanefjord Laursen

Viacom Intl. Media Networks har netop indgået en aftale med MTG om, at TV3s salgsafdeling i Wildersgade på Christianshavn fra 1. januar skal håndtere reklamesalget for de danske udgaver af MTV og Vh1.

Det udløser stor synergi og andre gevinster for tv-selskaber, hvis salgsressourcerne samles ét sted, bekræfter TV3-direktør Kim Poder.

Hvis TV3 kan sælge for Viacom, kan I vel også sælge reklametid for fx. Discovery Nordic, Fox kanaler og Turner kanalerne?

“Naturligvis, under forudsætning af det giver mening for begge parter. Men det handler grundlæggende om, hvorvidt det kan give vores kunder et bedre produkt,” siger TV3 direktør Kim Poder.

Gør du dig tanker om, at I kunne udvikles til et ‘sales hub’ for salg af mange nichekanaler?

“På nuværende tidspunkt har vi ikke planer om at sælge flere af de internationale nichekanaler. Men generelt vil vi altid forsøge at styrke vores position på overfor vores kunder.”

Ud over synergi-gevinster får tv-selskaberne også en kommerciel befæstning med i købet, når man samler salg af kanaler. TV3's udvidelse med to Viacom-kanaler betyder, at den fælles share stiger - i målgruppen 15-40 år vokser den med 2,2 procentpoint.

“En vækst netop i den målgruppe er utrolig attraktiv for annoncørerne, så det styrker os i forhold til vores konkurrenter. Samtidig får vi tilført to stærke brands til vores kanalportefølje. Generelt ligger det godt i tråd med, at vi som mediehus konstant forsøger at styrke os på tv-markedet og digitalt. Og den udvikling kan vi sagtens se kan fortsætte med også andre kanaler,” siger TV3-direktøren.

IUM: Kvæler konkurrence
IUM ved i skrivende stund ikke præcis, hvorledes TV3 vil sælge VH1 og MTV fra januar, og hvilken konstruktion der er i tankerne.

Derfor kniber det med en dybere analyse af de nærmeste planer og potentialet i et udvidet salg.

Det står klart, at VH1 og MTV lægges ind under TV3, TV3+, TV3 Puls - tilsat TV2 Sport - og TV3 gruppen får et større varelager at handle med.

”Jeg har ikke hørt fra Viasat, hvordan de vælger at håndtere det, men jeg går ud fra, at de vil bundle kanaler på samme måde, som med de eksisterende kanaler. Og det er en god idé. De kan formentlig vinde højere kommerciel share og dækning - og et forbedret produkt til kunderne,” siger Broadcast Director Jakob Olsen, IUM.

”Men for annoncørerne er et muligt TV3 sales hub alligevel skidt nyt. Det vil føre til færre udbydere på markedet og kan kun udløse prisstigninger, og det forbedrede produkt, som TV3 kunne tilbyde, har kunderne allerede nu - og til en lavere pris.”

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også