Bureauer: Tv's kommercielle styrke under pres

TV 2 og TV3's evne til at levere dækning til annoncørerne er væsentlig svækket i efteråret, advarer mediabureauer lige før årsaftaleforhandlingerne.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 udmelder sine officielle 2013-priser og betingelser på torsdag, og de andre tv-organisationer kommer typisk to-tre uger efter.

Allerede inden lurer der en regulær opsang til tv-selskaberne som optakt til tv-årsaftaleforhandlingerne for 2013.

Timingen er ikke helt overraskende, men opsangen er alligevel særlig skarp dette efterår.

Mediacom og Carat advarer om, at tv-mediet for tiden kæmper med udfordringer, som giver annoncørerne problemer. Det er ikke en hemmelighed, at tv-seningen har lagt sig under sidste års niveau. Aktuelt omkring fire procent under for al sening.

TV 2 og TV3 taber grundstyrke
”Problemet for annoncemarkedet er, at det primært er de store kommercielle netværk, der trækker ned - ikke DR,” siger TV Director Finn Kristensen, Mediacom.

”Især hos TV 2 og TV3 må der være rynker i panden; med 15-20 procent nedgang i seningen, er der tale om så stor nedgang, at det for alvor får betydning for deres varelager og evne til at generere dækning. Det skal tilføjes, at SBS generelt har haft et fint år, men også de ser nu ud til at opleve en nedgang i oktober,” siger Finn kristensen.

Buying Director Mikael Ostenfeld, Carat, håber ikke overraskende, at tv-stationerne inddrager den aktuelle udvikling og forringelser af tv-produktet i deres prissætningen af tv-mediet i 2013.

TV 2 hovedkanalens evne til at levere dækning er svækket i efteråret. I 3. kvartal 2011 leverede TV 2 en ugentlig nettodækning på 78 procent - den er i tilsvarende periode i 2012 faldet til 71 procent. I uge 40-43 er forskellen markant, hhv. 85 procent (2011) og 76 procent (2012).

TV3 indhentes af fjenden
TV3-kanalerne taber også, men i mindre omfang. TV3-gruppen har mistet ca. 4 procentpoint i gennemsnit i andet halvår. Men TV3 har en anden lurende trussel at tænke på:

”Jeg tror, TV3 er bekymrede over, at 'hovedfjenden' SBS TV har overhalet dem i ugentlig dækningsevne i stort set alle uger siden uge 34,“ siger Mediacom broadcast-chef, Finn Kristensen.

Han advarer TV3-kanalerne om, at de kan ende som lillebror på markedet, når det gælder evnen til at generere nettodækning i 21-50 år. Dette billede forstærkes, hvis målgruppen ændres til de 30-60 årige.

“Der er ingen tvivl om, at SBS TV står stærkere end for 12 måneder siden, men lad os nu lige se det kommercielle styrkeforhold udvikle sig. TV3 vil snart kunne lægge ‘TV 2 Sport’ til sin dækning - og muligvis også MTV og Vh1,” siger Mikael Ostenfeld.

Dyrere dækning
Finn Kristensen forventer, at særligt TV 2 og TV3 tager skeen i den anden hånd og overvejer en "make over" af de programplaner, der støbes for 2013.

Han minder om, at DR TV med nye kanalbrands kommer stærkt ind i 2013.

Mediacom rejser kritikken nu, fordi årsaftalerne nærmer sig. Men også fordi nedgangen i seernes tv-forbrug på de store kommercielle netværk har direkte betydning for den dækning, en annoncør får ud af sine købte TRP’er. Det er altså blevet væsentlig dyrere at skabe dækning.

Bureauet har udført en beregning for at illustrere: Hvis en annoncør kørte 400 TRP i uge 41-43 2011 med en fast fordeling mellem TV 2, Viasat og SBS TV (til eksempel hhv. 40 , 35 og 25 procent), kunne de forvente en nettodækning på knap 79 procent. Dette er i 2012 mindsket til knap 74 procent, altså et fald på 5 procentpoint.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også