Bureau: Flow tv vil miste styrke

Mediacom estimerer, at almindelig flow-tv om nogle år vil miste 2-4 procent af seningen til de nye streamingtjenester.
Per Fanefjord Laursen

De tre nye on-demand tv-aktører er ambitiøse, og deres indhold vil være så godt, at danske mediebrugere i en vis udstrækning vil tage det til sig, vurderer Mediacom, der tolker på on-demand tv i nyeste nyhedsbrev.

“Spørgsmålet er så, om det vil gå ud over almindelig flow tv, og i hvilket omgfang. Det kan faktisk komme lidt an på, hvem af de tre der vinder 'krigen',” mener TV Director Finn kristensen, Mediacom.

On-demand bygger også interesse
Netflix i USA tilbyder de første to sæsoner af zombie-serien 'The Walking Dead', men det skader ikke tv-premieren på nye afsnit af serien, bemærker Mediacom. Tværtimod. Efterårspremieren på den tredje nye sæson slog alle rekorder, da den blev vist på tv for nylig.

“Seertallet var faktisk 50 procent højere end til det første afsnit af sæson 2,” noterer Finn Kristensen.

Konsekvenser for tv
Derfor tror han, at HBO, der - modsat Netflix - lover tv-serier 24 timer efter USA visning, kan give større kvaler for de kommercielle tv-stationer.

“De kan få negativ betydning for de stationer, der baserer en væsentlig del af deres udbud på amerikanske tv-serier,” siger han med henvisning til TV3 og SBS-kanalerne.

“Jeg tror, at de traditionelle tv-stationer vil miste seere til dem samlet set. Vores estimat er, at almindelig flow-tv vil miste 2-4 procent af det daglige tv-tidsforbrug til de nye digitale streamingtjenester i løbet af et par år,” siger Finn Kristensen, der dermed næsten er på linje med Mindshare-direktør Martin Rasmussen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også