Medie: Discovery i købsopløb om SBS-kanaler

Discovery forsøger angiveligt at købe ProsiebenSat1s nordiske kanaler. Det vil styrke koncernen, men ikke betyde meget for annoncemarkedet, mener mediebureau.
Thomas Bo Christensen

En salgsproces skulle angiveligt være på skinnerne for tyske ProsiebenSat1, der ejer en række tv- og radiostationer i Norden herunder de danske SBS-kanaler. Ifølge den norske medieside Kampanje forsøger den tyske mediekoncern endnu engang inden for få år at afhænde sine nordiske aktiviteter, og Kampanje mener at vide, at den store amerikanske mediekoncern Discovery er med i opløbet blandt de interesserede købere, der også tæller flere kapitalfonde.

Den nordiske chef for Discovery, Jan W. Andreassen, vil dog over for Kampanje ikke kommentere på købsrygterne:

”Det er mange spekulationer, som jeg ikke kan kommentere overhovedet,” er den korte kommentar fra Jan W. Andreassen, som dog godt vil sætte nogle ord på den generelle udvikling på tv-markedet i Norden og ikke mindst Danmark:

”Markederne i Norge, Sverige og Danmark er vældig lige, men de er også meget forskellige. Der har været nogle udfordringer i det danske marked i tredje kvartal, og det kom nok som en overraskelse for flere efter et første halvår, som gik vældig godt. Men tv står meget stærkt i hele Norden, og selv om enkelte aktører klager lidt, så har vi i Discovery haft et fantastisk tredje kvartal i Danmark,” lyder det fra den nordiske chef for mediekoncernen, der på globalt plan når ud til næsten 300 millioner husstande, og som i 2011 omsatte for omkring 25 milliarder kroner.

Vil ikke rykke ved markedet
Skulle Discovery ende med at overtage SBS-kanalerne, så vil det betyde et boost det børsnoterede amerikanske selskab, mener tv-direktør hos mediebureauet Carat Mikael Ostenfeld – men betydningen for annoncemarkedet vil stadig være relativt begrænset.

”Min vurdering er, at hvis Discovery kommer til at købe SBS, så kan jeg ikke se, at det kommer til at have nogen dramatisk betydning for markedet, fordi Discovery har en størrelse, der trods alt er beskeden i forhold til de andre spillere på markedet. Selvfølgelig ville det styrke både SBS og Discovery at stå samlet end hver for sig, men det er trods alt stadig en lille andel af den kommercielle sening, de står for. Så jeg tror ikke, det vil få nogen dramatisk indflydelse, men selvfølgelig vil det give dem som en helhed nogle større muskler at spille med,” lyder det fra Mikael Ostenfeld.

Han vurderer, at betydningen ville have været meget større, hvis Viasat købte SBS-kanalerne, da det så ville udgøre den ene pol af markedet, mens TV2 ville stå på den anden. Viasat skulle dog angiveligt ikke være interesseret i et opkøb.

Mikael Ostenfeld mener samtidig, at det er tvivlsomt, hvorvidt et Discovery-køb ville betyde noget for de enkelte SBS-kanaler – i hvert fald på kort sigt.

”Hvis jeg var Discovery, ville jeg ikke ændre noget dramatisk på kanalerne, fordi SBS-gruppen har en ret klar profil på deres kanaler, ligesom Discovery har det. Men det er klart, at der på sigt kan komme nogle udfordringer i, at man både ville have TLC og en Kanal4, som begge henvender sig til de samme målegrupper. Men selve kanalstrukturen tror jeg ikke, de ville ændre, eftersom den er ret succesfuld.”

I Danmark inkluderer det SBS-kanalerne Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og The Voice TV samt radio-kanalerne NOVA fm, The Voice, Radio 100, Radio Soft og Radio Klassisk. Derudover er SBS Radio medejer af Pop FM sammen med Berlingske Media.

Blandt de øvrige interesserede i en købsaftale med ProsiebenSat1 skulle være kapitalfondene BC Parters, EQT og Providence Equity Partners.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også