Superligaen er et svækket tv-produkt

Tv-produktet dansk klubfodbold er under pres. Tv-sportschefer ønsker mere produktudvikling - og større bevidsthed om, at fodbold også er underholdning.
Per Fanefjord Laursen

Dansk klubfodbold som tv-produkt er under pres dette efterår, skriver Ekstrabladet.dk.

Det bekymrer sportscheferne hos TV3+ og Canal9, at efteråret blot har formået at samle mere end 200.000 seere til én enkelt kamp. Sidste sæson rundede 20 kampe det antal, og syv af dem lå i efteråret.

“Hovedkanalen” for dansk fodbold, TV3+, er den hovedskyldige. Det er kanalen, de største opgør og mest sete kampe normalt udspiller sig på.

Godt nok satte New Firm, FCK - Brøndby, sæsonrekord med 277.000 seere sidste weekend, men det kan ikke skjule, at de to klubber har mistet et sted mellem 40.000 og 50.000 seere i forhold til sidste sæson, skriver avisen.

En tv-oplevelse
Problemet er mange andre fristende tv-tilbud, manglende spænding i ligaen og muligvis en lidt for tam dækning. 

“Vi har valgt at reagere for at gøre produktet mere attraktivt, hvis Superligaen skal klare konkurrencen i fremtiden," siger Peter Nørrelund, sportschef på TV3, til Ekstra Bladet.

TV3 og Canal9, der også har Superliga-rettigheder, ser nu mod England, hvor de bedste klubber i Premier League dækkes mere dynamisk og er en større tv-oplevelse.

“Vi kommer aldrig i omklædningsrummet for at høre, hvad Wayne Rooney foretager sig i minutterne før kampstart eller hvad Alex Ferguson siger til sine spillere. Derfor skal vi i Danmark forsøge at komme tættere på. Vi skal give seerne noget ekstra. Det er vigtigt, at Superliga-spillerne bliver bevidste om, at de er en del af underholdningsbranchen,” siger Peter Nørrelund.

“Hvis vi ikke udvikler produktet nu, kommer seertallene under et voldsomt pres i fremtiden. Man skal trods alt tænke på, at vi er sammen om et produkt, som både vi, klubberne og spillerne har interesse i at gøre interessant,” siger chefredkaktør Anders Bay, Canal9 til Ekstra Bladet.

I august trådte den nye treårige tv-aftale i kraft. Den har en samlet værdi af mere end én milliard kroner. Kampene fordeles TV3+, TV2 Sport og Canal9.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også