DR skifter botox ud med kanyle

DR1-programmet "Botox eller broccoli" skifter titel til "Kål eller kanyle" p.g.a. varemærkerettigheder.
Thomas Bo Christensen

Fremover skal seerne ikke lede efter programmet "Botox eller Broccoli" i tv-oversigten, men i stedet ”Kål eller kanyle”.

DR skifter nemlig navn på DR1-programmet, fordi DR har fået en henvendelse fra Allergan, Inc., der har varemærkerettighederne til navnet Botox, skriver DR i en pressemeddelelse.

Allergan, Inc. kan ikke kræve, at programmets titel ændres. Men da programmets overordnede tema handler om valget mellem at lægge sin livsstil om eller få gennemført kosmetiske indgreb for at få sin ungdommelige glød tilbage, og da brugen af ordet Botox derfor ikke er afgørende for DR, har DR valgt at vise hensyn til Allergan, Inc. i den konkrete situation, lyder det i meddelelsen.

”'Botox eller broccoli' skal udelukkende forstås som et overordnet begreb, der illustrerer forskellen på den naturlige eller kosmetiske vej til at se yngre ud. I forhold til programmets indhold og formål betyder det intet, og derfor har jeg ikke noget problem med at ændre ordlyden,” siger DR1s kanalchef, Lotte Lindegaard, i pressemeddelelsen.

Hun understreger, at DR aldrig vil fraskrive sig den redaktionelle frihed eller gå på kompromis med sine journalistiske principper. Men da hun vurderer, at ordet Botox i dette tilfælde ikke er afgørende for programmernes indhold, vil hun gerne tage hensyn til Allergan, Inc.

- TBC 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også