TV 2-region træt af kritiske medieforskere

Medieforsker-kritik af regionernes nye døgnkanaler er unfair og præget af uvidenhed, siger regional tv-chef.
Per Fanefjord Laursen

TV 2 Østjyllands direktør, Peter Klamer, er træt af medieforskere, der kritiserer TV 2-regionernes nye døgnkanaler og kalder dem fiaskoer, som meget få ser, fordi de ikke har noget at byde på.

Særligt rettes der et svar til medieprofessor Frands Mortensen, der i 22 år løbende har kritiseret regionerne, og igen i Politiken kalder indholdet "pinligt".

Frands Mortensen mener, at regionerne bør slås sammen under DR. Det kunne bringe dem ind i et programmæssigt miljø, der ville sikre dem nogle seere, som de ikke har en chance for at finde på deres egen 24-timers kanal. Public service-forsker Henrik Søndergaard fra Københavns Universitet synes Danmark er for lille til så mange regionale radio- og tv-kanaler; de er underfinansierede og ”amatøragtige”.

I et debatindlæg i Politiken giver Peter Klamer en smagsprøve på TV 2 Østjyllands “pinlige” programvirksomhed:

Dokumentarprogrammer om Hvidstengruppen, der efter premieren på TV 2 Østjylland samlede mere end 500.000 seere på TV 2, ’Fodbold med Horup’ med Nick Horup, ’Gudenåen – en rejse på floden’, 12 programmer om kulturliv og natur fra Tørring til Kattegat, og ’Mød din mad’ om de bedste østjyske fødevarer med Anna Louise Tranæs Didriksen som vært, skriver den regionale tv-chef.

Halvdelen har fundet kanalen
Han henviser til, at TV 2 Østjylland har fat i 331.000 seere (dækning) - eller halvdelen af befolkningen i dækningsområdet, hvoraf mange endnu ikke fysisk kan modtage kanalen.

Det fører ikke til seertal, der kan konkurrere med DR og TV 2, men mindre kan også gøre det, skriver Peter Klamer, der erkender, at tallene kan synes smalle og småt set i national tv-sammenhæng:

“Javist – vi kan have debatter, der ’kun’ berører 10.000-20.000 seere på Djursland. Tilsyneladende er det helt uden betydning i Politikens og medieeksperternes verden. Det er ikke vores, men jeres problem.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også