Markedet tvivler på MTG's betalings-tv

Aktiekursen rasler ned, efter Viasat-ejerens kvartalsrapport lovede dalende afkast. Markedet tvivler på, om MTG's betalings-tv kan holde vægten mod Netflix og HBO.

Markedet reagerede med skepsis og bekymring, da Viasat-ejeren Modern Times Group i går, torsdag, offentliggjorde kvartalsregnskab. 

Regnskabet fra svenskejede MTG, der i Danmark ejer TV3, TV3+ og TV3 Puls, var tynget af stigende omkostninger og faldende driftsmarginaler på især betalings-tv. 

Det fik analytikerne til at skrue ned for deres anbefalinger, og kursen dykkede 22 pct. til 216,8 sek. 

Den skyldes, at investorerne ikke er sikre på, at MTG's forretningsmodel for betalings-tv er solid nok til at vokse i et marked, der nu presses af blandt andet Netflix og HBO, siger analytiker Stefan Nelson fra SEB Enskilda Equities. 

"Kursfaldet afspejler en stigende bekymring for MTG's forretningsmodel for betalings-tv. Hovedårsagen, er at selskabet forventer, at driftsmarginalerne vil falde fra 15 pct. i år til
10 pct. – 12 pct. i 2013," siger han til MediaWatch.  

Netflix og HBO bekymring
Udfordringen er, som MTG's CEO Jørgen Madsen Lindemann også beskriver i kvartalsrapporten, at der skal investeres i markedet for betalings-tv, hvor flere on demand-tjenester nu vil konkurrere om seerne. Det kræver investeringer i både produktet og i rettigheder til indhold. Og på kort sigt, vil indtjeningen ikke kunne holde trit.  

"Der er ikke udsigt til, at omsætningen  vil stige i 2013, og det styrker bare den bekymring, der allerede eksisterer omkring
betalings-tv. Netflix og HBO kommer ind på markedet, og MTG er presset til at investere for at følge med," siger Stefan Nelson fra SEB Enskilda. 

MTG-chef Jørgen Madsen Lindemann udtalte til det svenske medie Kampanje, at de øgede omkostninger i dette kvartal var gået til investeringer i betalings-tv, der på sigt vil sikre koncernen flere abonnenter og markedsandele, men investorerne er altså knap så sikre på, at det vil lykkes.  

MTG er en stor international spiller, men når det kommer til betalings-tv og især on demand og streaming-produkter, så har den ikke nogen førerposition over de nye udfordrere, siger analytiker Stefan Nelson.

"MTG's forretningsmodel er mere følsom end Netflix og HBO. MTG er vant til at operere i et traditionelt tv-marked. Netflix er designet til en ny verden af online-konkurrence og lavere forbrugerpriser. MTG er nødt til at balancere deres forretningsmodel," siger han. 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også