MediaWatch

DR får hug: I slår plat på arbejdsløse

DR's jobkonkurrence 'Jobmatch' får kritik for at udnytte arbejdsløse til underholdning. Det er bare kampagne-tv på en ny måde, svarer DR-redaktør.

DR's nye reality-koncept 'Jobmatch' har rejst en forarget og hidsig debat.
Programmet, der sendes 19. - 22 november,  er en reality-konkurrence, hvor 30 jobsøgende skal dyste mod hinanden om tre jobs. Tre kendte ervhervsprofiler agerer dommere, der tester og udvælger vindere. 

DR kalder selv formatet "et utraditionelt tv-program om jobsøgning", men det er usmagelig brug af jobdesperate danskere til feel good-underholdning, mener blandt andet det social demokratiske folketingsmedlem Simon Kollerup. 

Han har skrevet et åbent brev til DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn. Pol.dk citerer brevet:  

"Kære DR, kære Maria Rørbye Rønn. Jeg bliver ganske enkelt stødt og forarget, når man bruger udsatte menneskers alvorlige situation med arbejdsløshed til at lave underholdnings-tv. For i Danmark skal vi ikke sidde ved kakkelbordene med kaffen hældt op og lørdagsslikken serveret og fornøje os over andres menneskers ulykke. Og da slet ikke for licensbetalte midler. Derfor opfordrer jeg kraftigt DR til at stopper programmet Jobmatch." 

Berlingske-bloggeren Anne Sophie Hermansen kritiserer også DR på at slå plat på arbejdsløse. 

"Jobmatch har ikke ret meget med socialt ansvar at gøre. Programmet og DR er i gang med at gøre jobfortvivlelse til fredagsunderholdning og reducere en seriøs problemstilling til et poppet koncept. At 162.000 står uden arbejde er et samfundsproblem, ikke et freakshow på en publicservicekanal«, skriver hun på sin blog, efter at Pol.dk har beskrevet konceptet i en artikel, der vakte hidsig debat på Facebook. 

Men kritikerne har fået programmet galt i halsen, mener DR-redaktør. Der er ikke tale om udnyttelse, men om et forsøg på at lave "vedkommende fjernsyn", siger redaktør Katrine Sivertsen til Jyllands-Posten. 

"Der er ikke nogen, der vil blive nedgjort eller udstillet. Vi udfordrer den typiske kampagneskabelon, fordi vi håber, at skabe en langt større grad af vedkommende fjernsyn. Underholdningsshow? Nej, kampagnefjernsyn på en utraditionel måde? Ja," siger hun. 

I øjeblikket søger DR deltagere til programmet, der sendes på DR1 den 19 -22 november. 

- JHT
 

Mere fra MediaWatch

Franske medier lander indholdsaftale med Facebook

En forhandlingsalliance, der bl.a. repræsenterer Le Monde og Le Figaro, har netop indgået en aftale med Facebook om visning af journalistisk indhold. Aftalen er et bevis på, hvad der kan opnås gennem løsningsorienteret dialog, siger det sociale medieselskab.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs