Global: Jagten sat ind på Financial Times

Interesseren for et opkøb af Financial Times er stor, ledelsen på New York Times giver ansatte ultimatum, og finanskrisen får tv til at satse på det sikre...
Thomas Bo Christensen

Hvem får fingrene i Financial Times?
Mere og mere tyder på, at Financial Times ryger til salg, når udgiveren Pearson snart skifter topchef, skriver The Guardian. Og ifølge avisens skribent Michael Wolff er der rigeligt med rigmænd over hele verden, som vil have fingrene i den britiske erhvervsavis, som også omfatter 50 procent af aktierne i magasinet The Economist. Han skriver, at klodens rigeste elsker avisen, og at der kan være op til 50 russiske oligarker, kinesiske milliardærer og lignende, der ønsker at overtage den. Alligevel gætter han på, at Pearson kun vil sælge avisgruppen til en mere seriøs spiller, der ikke kun køber for at booste sit eget ego, og her er der ifølge ham kun nyhedskoncernenerne Bloomberg, Thomson Reuters og Rupert Murdochs News. Corp. tilbage - aktører, som alle angiveligt skulle være interesserede i et opkøb.

NYT-ledelse giver ansatte ultimatum
Som MediaWatch i går kunne fortælle, strejkede medarbejderne på New York Times mandag. Strejken varede kun ti minutter og skete i forbindelse med en langvarig og anstrengt lønkonflikt, men ifølge Poytner fik det ledelsen til at meddele, at den torsdag vil komme med et ”final offer” til medarbejderne. Medarbejderne mener, at avisen burde have penge nok til at imødekomme de ansattes krav efter salg af aktier i bl.a. Fenway Sports Group og About.com. Konflikten har foreløbig varet omkring halvandet år.

NRK: Krise giver kedeligere tv
Krisens indtog i 2008 rystede finansielle virksomheder og sendte dønninger ud til bl.a. mediebranchen. Men det er ikke kun økonomien, der har fået sig en rystetur – det er også gået ud over modet i branchen. Sådan lyder det fra den norske tv-kanal NRK under verdens største tv-messen MIPCOM i Cannes: ”Vi oplever ikke en kreativ krise, men en produktionskrise. Broadcasterne tør ikke tage chancer med nye koncepter, men vil hellere sende det samme om igen,” fortæller projektleder i NRk Ole Hedemann til Kampanje.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også