TLC runder ét år med medvind

Discovery Network's 'TLC' fylder ét år i morgen, og kanalens foreløbige resultater øger ambitionerne med nye investereringer i danske produktioner.
Per Fanefjord Laursen

Lørdag er det ét år siden, at Discovery Networks tog mediemarkedet på sengen med lanceringen af et nyt brand - kvindekanalen TLC.

12 måneder senere er General Manager Jan Andreassen, Discovery Networks Nordic, udmærket tilfreds med udviklingen, ikke mindst set i lyset af markedets lave forventninger. Det er trods alt bare endnu en ny kvindekanal, tænkte man.

“Vi er meget stolte over, at "vores lille pige”, TLC, nu fylder et år. Specielt da mange ikke havde spået TLC en chance i det mættede, danske tv-marked til kvinder. Bag succesen lå imidlertid også tre års grundig research omkring, hvad kvinder i Norden/Danmark sætter pris på,” siger han.

TLC's hurtige greb om markedet overraskede i flere omgange mediabureauerne. Efter fire måneder var TLC oppe og snuse til en kommerciel share på 2,5 procent blandt kvinder. Samtidig komplementerer TLC sin storebror, og samlet står de langt stærkere på markedet, som var tydeligt i tredje kvartal.

I forsommeren overraskede TLC igen. Kanalen bebudede en satsning på danske egenproduktioner, og i efteråret har TLC således sendt dansk dokumentarserie om kvinder i samarbejde med produktionsselskaberne BLU og GONG.

Flere egenproduktioner i 2013
Jan Andreassen benytter fødselsdagen til at løfte en flig af strategien i 2013.

TLC skal løfte sig og tage lederskab på målgruppen, som Discovery Channel har gjort med mændene gennem 20 år. Planerne bakkes op af en videreudvikling af egenproduktioner i det danske marked.

“TLC skal stå endnu stærkere blandt de 10 mest sete tv-kanaler i den kvindelige kernemålgruppe. Det tror vi på, når vi ser de shares blandt kvinder, som TLC indtil nu har taget fra de andre nationale tv-kanaler,” siger han,

Blandt internationale TLC-formater er f.eks. serien ”Oprah: Behind the Scenes”, der i starten af juni var med til at sikre TLC en national share på 3,8 procent.

TLC favner derudover ganske bredt fra krimier til dokumentarer som ’Curiosity: Why is sex fun?’

 

Kilde: TNS Gallup

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også