Efter Mama: DR3 skal gå "all in"

Det nye DR3 får elementer fra både DR1, DR2 og Mama, men skal først og fremmest være sin egen kanal til de unge uden alder - og med lidt flere seere end Mama, siger kanalchef.

Underholdende tv - der bider sig fast.

Sådan lyder oveskriften på den kommende DR-kanal for de 15-39-årige, DR3, der til foråret slutter sig til resten af DR TV-familien, samfundskanalen DR2, kulturkanalen DR K og den brede nyheds- og familiekanal DR1.

"Uanset, hvad vi gør på DR3, så skal vi stræbe efter at være underholdende. Vi skal skrue op for farverne og følelserne og udtrykket, men uden at miste den klare public service-forpligtelse, er ligger i at have noget på hjerte og ville seerne noget," siger kanalchef for DR1, DR3 og DR Ramasjang, Lotte Lindegaard.

Hun understreger samtidig, at DR3 bliver DR's nye tv-eksperimentarium.

"DR3 skal være innovativ og har en særlig forpligtelse til at prøve talenter og formater af, som så sagtens med tiden kan flytte over til storesøster og storebror på DR1 og DR2. Den funktion har DR2 også stadig i nogen grad, men DR2 har fået en en klarere defineret rolle, der gør, at sådan noget som 'Bonderøven' sjældnere vil finde vej til DR2. Så underholdende og innovativ er DR3-dna'et," siger Lotte Lindegaard.

Læren fra Mama
Så hvad vil DR gøre for at undgå, at DR3 bliver et hypet slag i luften som teenage-kanalen DR Mama, der skulle genetablere DR's fodfæste blandt teenagerne?

"Den vigtige lære af Mama er, at man ikke kan have et initiativ, der er på gæstevisit på en anden kanal. Man er nødt til at gå all in og lave en kanal, der tænker målgruppen fra ende til anden," siger Lotte Lindegaard med henvisning til, at DR Mama med en meget ung teenage-målgruppe har delt kanal med DR HD.

"En anden vigtig lære er, at vi ikke skal lave et ungdomsreservat, men støbe kanalen til en gruppe danskere, der er young at heart," siger Lotte Lindegaard, der også ser DR3 som en kanal, der gør det samlede DR-tilbud mere helstøbt.

"Programmer som 'Blod, sved og t-shirts' har haft det lidt svært på DR1, fordi det er for ungt til kanalen og ude af sync med resten af fladen. Den type programmer vil passe perfekt ind i DR3, og dem er der faktisk mange af, som er en lille smule for krævende til kommercielt tv og lidt for unge til DR's kanaler som de er nu, men samtidig lidt for gamle til DR Mama. Så for mig er det også et spørgsmål om, at der er nogle ting, vi ikke har kunnet gøre før i DR-familien, som nu får en fremragende platform at få spillerum på," siger Lotte Lindegaard, der nævner 'Nye hvide verden' som et andet eksempel på et yngre reportageformat, der vil få det bedre på DR3 - ingen af programmerne står dog til at blive en del af DR3.

Flere seere end Mama
Hvad succeskriteriet er for DR3 er kun så småt ved at blive defineret, men mere sening end DR HD og DR Mama er en ambition.

"Succeskriteriet er at vi får skabt debat og opmærksomhed, men på sigt vil vi også gerne have, at det kommer til at gå bedre, end det samlet set gør lige nu for DR HD og Mama. Det er klart, at jeg forventer ikke,at vi tager et kæmpe hop i share lige efter lanceringen,men jeg forventer da, at vi stiger over årene, og det er også billedet for de andre, vi gerne vil sammenligne os med, NRK3 og BBC Three," siger Lotte Lindegaard.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også