TV3: Styrkeforholdet til SBS er ændret

TV3 erkender, at et langt stærkere Kanal5 presser TV3 mandag aften i reality-dyst, men TV3 står fast i kernemålgruppen, siger programchef.
Per Fanefjord Laursen

TV3 har de seneste mandage mødt overraskende genstridig modstand fra SBS TV i den ugentlige reality konfrontation.

“Vore fire realityshows hen over mandag aften gik bedre i mandags end forrige mandag, især ‘6 på Date’ og ‘Gustav og Linse’ rettede sig op,” siger TV3-programchef Morten Mogensen, der ikke kan genkende, at TV3 er blevet udmanøvreret af Kanal5 de seneste tre-fire mandage.

“Vi kæmper mod hinanden og nogle gange vinder vi eller de. Men på ét punkt er den kamp ændret. Der er nu betydelig flere, der kan modtage Kanal 5 i forhold til tidligere år. Så der er opstået en strukturel ændring af konkurrenceforholdet,” siger programchefen.

Vinder blandt helt unge
Når programchefen skal bedømme den aktuelle mandagssituation, vælger han at betragte verden i en helt ung målgruppe, de 15-24 årige - ikke den gængse 15-50 år.

Målt de seneste fem uger er TV3 ikke svækket i tidsrummet mandage kl. 20-23.00 blandt de meget unge. Trods modstand fra SBS' reality tilbud. TV 3 er steget med 2,3 kommercielle sharepoint til 20,7 procent i forhold til 2011; marginalt lavere end TV 2 på 21,2 procent, og mere end Kanal 5 på 17,2 procent.

TV3 i fuld styrke næste uge
TV3's programchef minder videre om, at TV3s samlede flade endnu ikke fremstår i stærkeste opstilling. Efterårsplanen er først for alvor er søsat i næste uge.

“Vi er først oppe i fuld kadence i næste uge med f.eks. Champions League-kampe, hvor FCN skal i ilden, Luksusfælden i ny udgave og Amalies Verden.”

TV3 bruger således næsten en hel måned på en glidende lancering af sine efterårstilbud.

“Det kan ikke betale sig af lanceringshensyn at fyre det hele af på en gang,” forklarer Morten Mogensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også