YouSee: Tv-kanalernes priser overhaler inflationen

Næsten alle tv-kanaler hæver abonnementspriserne i 2013, og YouSee frygter, at markedet nærmer sig seernes smertegrænse.
Per Fanefjord Laursen

I 2013 stiger prisen for YouSees Grundpakken med ca.5 pct., Mellempakken med ca.7 pct. og Fuldpakken med ca. 6 pct i 2013.

Stigningen skyldes almindelig indeksering, øget betaling til Koda/Copydan - og øget betaling til tv-stationerne.

“Det fylder selvfølgelig noget, at TV 2’s hovedkanal fra årsskiftet bliver 2,50 kr. dyrere pr. seer pr. måned, men også Viasat, SBS, TV 2 Sport og TV 2’s nichekanaler har hævet deres priser med noget mere - og for visse kanalers vedkommende meget mere - end inflationen,” siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

Kamp om rettigheder koster
Ulf Lund har forståelse for, at tv-kanalernes omkostninger til rettighedskøb og egenproduktioner er steget. Stigende konkurrence om de centrale rettigheder og produktionskompetencer fører til højere priser.

“Men vi har heller ikke i år væltet kanalernes prisstigninger over på vores kunder krone-for-krone. Det gælder også den annoncerede 18 procents prisstigning på TV3-kanalerne. I så fald ville priserne være steget markant mere.“

Loyalitet til tv
Ulf Lund fremhæver, at YouSee ikke er begejstrede over de stigende priser, fordi man frygter snart at nå en smertegrænse for, hvor meget danskerne ønsker eller har råd til at betale.

“Den gode nyhed er dog, at danskernes tv-sening er ”all time high” og samtidig fordelt på langt flere kanaler end for bare fem år siden. Så jeg vil også mene, at kunderne generelt oplever, at de har fået mere for pengene,” siger Ulf Lund.

YouSee oplyser også, at stigningerne i 2013 stort set svarer til den gennemsnitlige procentuelle stigning de seneste fem-seks år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også