MediaWatch

Fusion i Danske Medier fremskyndes måske

Brancheforeningens bestyrelse undersøger om det er muligt at fremskynde fusionen af de syv medlemsorganisationer. Den var oprindeligt planlagt til 2014.

Måske får den danske mediebranche en samlet brancheorganisation lidt hurtigere end planlagt. 

Bestyrelsen i foreningen Danske Medier undersøger i øjeblikket muligheden for at speede fusionsprocessen op og altså hurtigere smelte medlemsorganisationerne sammen til en stor brancheorganisation.

"Vi synes på mange måder, at Danske Medier har haft en god start, og at der er forskellige ting, som kunne gøres lettere, hvis vi kunne komme videre ud over feltet," siger Danske Mediers adm. direktør, Ebbe Dal om muligheden for at fremskynde en fusion.

Han understreger dog, at det samtidig er vigtigt at respektere de enkelte organisationers synspunkter og ikke få for hurtigt frem.

Skrue op for samarbejdet
Danske Medier blev oprettet  i maj som en sammenslutning af en syv store brancheorganisationer, blandt andet de interaktive mediers organisation FDIM, Danske Dagblades Forening og Dansk Magasinpresses Udgiverforening.

Der er tale om en sammenslutning af forskellige organisationer, der hver har deres økonomi og betaler kontingent til Danske Medier.

Målet har hele tiden været en endelig fusion, og oprindeligt var den planlagt til senest 1. januar 2014.

Men ifølge bestyrelsen har erfaringerne med samarbejdet indtil videre været så gode, at man undersøger mulighederne for at fremrykke fusionen.

Det kan lette arbejdet med organisationens opgaver, hvis man dropper tanken om "de gamle organisationer", skriver bestyrelsen en meddelelse.

Et hovedformål med organisationen er at samkøre analyser, læser- og brugertal og anden dokumentation for medlemmerne, så det bliver billigere og lettere at sammenligne. Desuden arbejder Danske Medier med at varetage mediernes interesse i politiske spørgsmål som databeskyttelsesloven, cookies etc.

Desuden mener bestyrelsen, at det vil være en fordel at skabe et fælles kontingentsystem i Danske Medier, og at det vil gøre det lettere at hverve nye medlemsorganisationer, hvis man hurtigt får styr på det system. 

Tager stilling til oktober
Bestyrelsen har bedt direktionen undersøge og fremlægge mulighederne for at fremrykke en fusion på næste bestyrelsesmøde til oktober. 

Ifølge Ebbe Dal er det endnu svært  at komme tidsperspektivet nærmere end "før 2014". 

"Vi fremlægger et oplæg til bestyrelsen. Så må vi se, om der er grundlag for at komme videre med dog og så tage bestik af, hvor hurtigt det skal gå," siger han.

Bestyrelsen understreger, at en eventuel fremskyndelse ikke vil påvirke de enkelte medlemsgruppers mulighed for at påvirke forhandlingerne om mediestøtte.  

-JHT





  

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs