Tilfredshed trods svær start for regionale tv-kanaler

Selv om seerne ikke ligefrem flokkes om de nye regionale TV 2-kanaler, er formanden for TV 2-regionerne meget godt tilfreds.

De nye regionale 24-timers tv-kanaler i TV 2-regionerne har fået en hård start. Ifølge seneste måling fra Gallups TV-meter har kanalerne kun opnået en share (markedsandel af al tv-seening) på 0,5 pct., og i gennemsnit har de kun kontakt med 2,8 pct. af danskerne på en gennemsnitlig dag.

Men ifølge adm. direktør for TV 2 Øst Vagn Petersen, der er formand for Foreningen af TV 2-regioner, giver det ikke mening at kigge på gennemsnitlige seertal for de regionale tv-kanaler. Bl.a. fordi kanalernes programudbud og seening er meget forskellig, ligesom tallene er beregnet på samtlige døgnets 24 timer, til trods for at TV 2 Øst f.eks. kun sender 8,5 timers fjernsyn dagligt.

Tager man det i betragtning sammen med det faktum at kanalerne stadig er forholdsvis nye, så kan man godt tillade sig at være tilfreds, siger han til Tvnyt:

”Jeg har aldrig forestillet mig, at vi på den nye TV 2 Øst-kanal ville opnå de samme høje seertal, som vi har til vores nyhedsudsendelser på TV 2’s hovedkanal. Min målsætnin pct. på den korte bane har været at opnå en gennemsnitlig rating på 2,0 pct. og en share på 4,0 pct. i den absolutte primetime kl. 20-21. De seneste tal, jeg har, er fra uge 34, hvor vi i tidsrummet kl. 20.00-20.30 opnåede en gennemsnitlig rating på 1,5 procent og en gennemsnitlig share på 3,5 pct. hen over hele ugen. Vores mest sete programmer i prime time trækker en share på 8-10 pct., og dette vel at mærke i benhård konkurrence med alle de øvrige tv-kanaler,” siger han og understreger, at han i denne sammenhæng kun kan udtale sig på vegne af TV 2 Øst.

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også