Bureaubranchen: Afskaf ikke produktplaceringer

Regeringen vil begrænse mulighederne for product placement ved det kommende medieforlig. Det kan koste arbejdspladser i bureauerne, mener DRRB.

Da den daværende regering ved sidste medieforlig i 2010 tillod product placement i tv-udsendelser, faldt det ikke i god jord hos SRSF-oppositionen.

Og meget tyder på, at den skjulte reklame igen vil blive forbudt ved det kommende medieforlig. 

Men det kan koste arbejdspladser og omsætning i de reklame- og mediebureauer, der tjener penge på at udvikle den kreative del af reklamerne, mener Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i brancheforeningen DRRB.

"Det nytter ikke, at politikerne siger, at vi skal leve af kreativitet, og når så folk finder på noget, som vi kan leve af, så kan man ikke lide det alligevel," siger hun til Børsen.

Buerauerne frygter, ifølge Børsen, at det kan have negative konsekvenser, da reglerne ser ud til at blive strammere i Danmark end i andre lande.  

Men regeringen mener, at placering af sponsorerede produkter i fiktion- og underholdningsprogrammer gør det besværligt for forbrugerne at sortere i, hvornår de bliver udsat for reklame. Blandt andre har Socialdemokraternes medieordfører, Mogens Jensen udmeldt, at product placement skal afskaffes ved det kommende forlig.  

Allerede efter regeringsskiftet i oktober sidste år faldt TV 2's interesse for at opdyrke mulighederne i PP. Angiveligt fordi markedets interesse var lunken, og fordi der var udsigt til, at den nye regering ville droppe tilladelsen.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også