MediaWatch

Besparelser og brugerbetaling skal finansiere TV 2-oprustning

Alle TV 2-afdelinger skal spare i 2013 for at styrke hovedkanalen - en lovende abonnementsudvikling kan dog også skaffe hovedparten af de 100 mio. kr., der afsættes.

Alle TV 2-afdelinger er sat i gang med at finde besparelser, så der kan trækkes 100 mio. kr ud af budgettet, som skal bruges til ekstra investeringer i hovedkanalens danske programmer i 2013.

“Alle er sat i gang med at finde sparemuligheder,” siger TV 2-direktør Merete Eldrup.

Målet er, at besparelser skal stå for 50 procent af de 100 mio. kr., og flere indtægter skal klare resten. Spareøvelsen bliver således mindre smertefuld, hvis TV 2 har held og evner til at tjene flere penge i 2013.

Reklamemarked er igen joker
Merete Eldrup har ikke lagt et budget for 2013, men betingelserne er velkendte.

“Der kommer flere penge ind i abonnementstindtægter fra hovedkanalen, for prisen sættes efter planen lidt op. Men den store usikkerhed er stadig reklameindtægterne. Vi har set, hvor usikre de kan være dette forår. Går det bedre med reklamemarkedet, bliver øvelsen langt lettere,” siger Merete Eldrup, der oplyser, at digitale indtægter i år og næste år stiger langsomt, men fortsat er i nabolaget af 100 mio. kr. - en brøkdel af koncernens omsætning, der rammer 2,3 mia. kr.

Optimistisk om abonnement
TV 2-direktørens aktuelle optimisme omkring fremtidige abonnementsindtægter baserer sig blandt andet på det netop udmeldte halvårsregnskab, hvor hovedkanalens nye indtægter slog igennem.

TV 2's samlede abonnementsindtægter var på 480 mio. kr. i første halvår 2012 - en robust stigning på 139 mio. kr. i forhold til 1H 2011.

TV 2-direktøren vil ikke oplyse præcis, hvor meget der kom ind fra hovedkanalen, men hun siger, at langt hovedparten var nye og sikre penge fra hovedkanalen, mens stigende penetration til TV 2 News også bidrog lidt.

“Indtægter fra hovedkanalen i første halvår er lidt bedre end ventet. Når man vurderer vores abonnementindtægter i forhold til penetration, skal man huske, at der også betales abonnement for TV 2 til sekundære apparater i campingvogne og sommerhuse, som ikke registreres af Gallup," siger hun.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs