TV Avisen vil rykke op i nyhedsligaen

TV Avisen skal veje tungere i nyhedsbilledet, siger chef for TV Avisen, Naja Nielsen, om relanceringen af nyhedsudsendelserne.

Relanceringen af TV Avisen d. 3. september skal give DR Nyheder mere gennemslagskraft - både på DR1 og i det samlede mediebillede. Sådan lyder ambitionen i hvert fald fra chefen for TV Avisen på DR1 og Deadline på DR2, Naja Nielsen.

"DR1 bliver en kanal med rigtig mange nyheder med 18.30'eren, der dækker de dagsaktuelle nyheder, den meget korte nyhedsopdatering kl. 19.55 og så får den en ordentlig spand kul 21.30, hvor vi går mere i dybden. Så seerne vil faktisk ikke kunne stille ind på DR1 om aftenen uden at støde på nyheder," siger redaktionschef Naja Nielsen.

Hvor mange ekstra ressourcer, der skovles på DR Nyheder i forbindelse med relanceringen af TV Avisen (og læg dertil den kommende omlægning af DR2 til samfundskanal), vil hun ikke sætte tal på. Nyhedsdirektør Ulrik Haagerup har tidligere talt om et tocifret millionbeløb - og Naja Nielsen lægger ikke skjul på, at der er nye og andre ressourcer bag.

"Vi er i den sjældne situation, at mens andre medier må fyre journalister, så opruster vi og især på de områder, hvor vi vil være bedst; politik, udland og økonomi. Vi sætter flere journalistiske kræfter ind på at levere mere original og perspektiverende journalistisk, så vi kan give seerne svar på, hvad der egentlig foregår og ikke bare, hvad det ser ud som om, at der foregår. Men det kræver, at der er folk, der har mulighed for at researche og grave et stik dybere, når tingene sker," siger Naja Nielsen.

En velkendt kritik af tv-nyhederne er, at de er oplæsning af dagbladenes historier fra samme dag - skal det ændre sig nu for TV Avisen?

"For det første har det været en sandhed med modifikationer, for vores historier kommer mange andre steder fra end dagbladene. Når det er sagt, så er det en ambition, at vi vil bidrage mere til samfundsdebatten og have flere egenhistorier. Vi mener også, at vi har en samfundsforpligtelse til at gøre det, nu hvor dagbladene skærer ned hele tiden," siger Naja Nielsen med henvisning til de spare- og fyringsrunder, der har været i år på dagblade som Børsen, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, Fynske Medier og senest i Berlingske Media.

Med de nye nyhedsudsendelser følger også ændrede arbejdsrammer og krav til journalisterne i DR Nyheder, der først og fremmest handler om højere fleksibilitet:

"Vi går fra en arbejdsgang, hvor alle har fulgt en fast vagtplan, til en arbejdsgang, der minder lidt mere som avisernes, så flere folk har mulighed for at rykke, når der er brug for det. Det giver en lidt anderledes arbejdsdag, hvor journalisterne i højere grad selv tilrettelægger deres arbejdsdag. Det bliver en forandring, men det hører med til det journalistisk flow, at man skal kunne rykke og udkomme, når tingene sker," siger Naja Nielsen.

På linje med flere mediebureauer, tror hun ikke, at det journalistiske løft vil kunne aflæses i seertallene. Tværtimod vil flagskibet kl. 21 formentlig tabe, når sendetidspunktet rykkes  fra 21 til 21.30 mandag til fredag efter d. 3. september.

"Jeg tror, at seertallene vil falde i første omgang, men at de så vil løfte sig med tiden, fordi seerne forhåbentligt vil synes, at vores historier er mere interessante. Men det er heller ikke seertallene, vi skal bedømmes på, det er vigtige er, at det, vi laver, er dagsordensættende. Vores største succeskriterium er, at folk snakker om det, de har set, næste dag."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også