DR1 fik fuld valuta for sin OL-dækning

Tv-seningen har været rekordhøjt de seneste uger under OL i London, der sammen med OL i Atlanta er den begivenhed, danskerne har brugt mest tv-tid på.

Hver seer har i de seneste 17 dage brugt i gennemsnit 21 timer 38 minutter på at se OL på TV 2s og DRs kanaler. Det er langt mere end ved de seneste OL og på niveau med rekorden på 22 timer 21 minutter pr. dansker, som stammer fra OL i Atlanta i 1996.

Håndbold toppede
Per Fanefjord Laursen

Tv-seningen har været rekordhøjt de seneste uger under OL i London, der sammen med OL i Atlanta er den begivenhed, danskerne har brugt mest tv-tid på.

Hver seer har i de seneste 17 dage brugt i gennemsnit 21 timer 38 minutter på at se OL på TV 2s og DRs kanaler. Det er langt mere end ved de seneste OL og på niveau med rekorden på 22 timer 21 minutter pr. dansker, som stammer fra OL i Atlanta i 1996.

Håndbold toppede
De mest sete begivenheder under OL var håndboldkampe med dansk deltagelse på TV 2 og DR1, hvoraf fire herrekampe havde over én million seere.

Blandt de mest sete programmer var også åbningsceremonien, 200 meter-finalen og 100 meter-finalen hos herrerne, Caroline Wozniackis kamp i tredje runde, afslutningsceremonien, atletik-finaler og svømme-finaler.

OL gevinst til DR1
DR1 var mere set end TV 2. DR1 stod for 46 procent af OL-seningen, mens TV 2 stod for 41 procent.

Den øvrige OL-sening foregik på DR HD (6,0%)  DR2,(5,7%)  TV 2 News (0,3%) og TV 2 Zulu (0,5%)

Hovedtallene dækker imidlertid over en massiv sharevækst til DR1 under OL, mens TV 2 har afleveret andele, konstaterer MEC’ Broadcast Director Flemming Jensen.

"I OL-ugerne sprang DR1 omkring ti sharepoint op fra normalniveauet, mens reelt TV 2 faldt lidt, og de to kanaler lå nærmest lige. Ser man nærmere på tallene, er det som om, at TV 2 intet har haft ud af sin OL-dækning, og DR1 fik mere end fuld valuta for sin indsats," siger Flemming Jensen.

Særpræget performance
Set med MEC’ kommercielle briller har TV 2 ikke overraskende nydt godt af de mange timer med OL-events. Hovedkanalen har øget sin share forhold til 2011.

"Men væksten for TV 2 under OL er ikke så voldsom, som man måske kunne tro. TV 2 placerer sig nærmest på niveau med 2011. Det undrer lidt, og TV 2s kommercielle udvikling her over sommeren har i det hele taget været særpræget. Tour de France-ugerne gav ingen sharegevinst for TV 2 - mens EM-fodbolden dog formåede at hæve sharen med adskillige sharepoint i forhold til normalen," siger MEC' tv-chef.

Kilde: Gallup, MEC

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også