MediaWatch

DR udliciterede mere end påkrævet

Da public service kontrakten for 2011 - 2014 blev skrevet under, var DR stærkt utilfreds med kravet om, at det fremover blev tvunget til at udlægge produktioner til eksterne producenter for et fast defineret beløb.

Det ville svække DR, koste arbejdspladser, forringe kvaliteten og resultere i dobbeltdrift, mente bestyrelsesformand Michael Kristiansen og daværende generaldirektør Kenneth Plummer.

Da public service kontrakten for 2011 - 2014 blev skrevet under, var DR stærkt utilfreds med kravet om, at det fremover blev tvunget til at udlægge produktioner til eksterne producenter for et fast defineret beløb.

Det ville svække DR, koste arbejdspladser, forringe kvaliteten og resultere i dobbeltdrift, mente bestyrelsesformand Michael Kristiansen og daværende generaldirektør Kenneth Plummer.

Men i kontraktens første år, har DR udliciteret for 24 pct. mere end påkrævet. Det viser DR's public service-redegørelse. Kontrakten gælder en fireårig periode, men indeholder retningslinjer for udlægning for de enkelte år. 

I 2011 var kravet ca. 175 mio. kr., men DR har købt ind for 217 mio. kr., altså knap en fjerdel mere end påkrævet. 

Det påkrævede beløb i 2012 er anslået til 200 mio. kr., men DR har meldt ud, at man i år regner med at bruge flere penge end i 2011  og altså igen overstige det årlige krav. Ligeledes forventer DR at udlicitere for "godt 240 mio. kr." i 2013, hvor cirka-kravet er 225 mio. kr.

Fokus på fire år
Men det giver ikke mening af se på de enkelte år, siger DR's økonomidirektør Martin Præstegaard.

"Det er et flerårigt krav. Vi skal udlægge for i alt 850 mio. kr. over fire år, og der er tilladt udsving over de år, så vi kan udjævne mellem årene," siger han.

"Det er hensynet til seerne og til produktet, der bestemmer, hvor meget vi udlægger," siger han.

Blandt udlægning af programproduktion er de største produktioner blan ’X Factor’, ’Maestro’ og ’Her er dit liv’. Martin Præstegaard siger dog, at man ikke kan pege på noget specielt, der har ført til, at man har udlagt mere end nødvendigt i år.

Om 2012 siger han, at der endnu ikke er faste budgettal, men at DR kommer til at udlicitere et beløb, der efter en periode på fire år vil lande på 850 mio. kr.

Stadig utilfredse med udlægningskrav
Da public service-kontrakten blev indgået var I på DR meget utilfredse med kravene om udlægning og mente, at det ville skade DR's programmer og økonomi. Mener I stadig det?

"Vi er principielt af den holdning, at vi ikke skal have politisk fastsatte krav om, hvad vi skal udlægge. De beslutninger skal DR og DR's bestyrelse tage ud fra, hvad danskerne skal se på tv. Vi lægger ud de steder, hvor det giver mening - hvor det giver det bedste tv," siger Martin Præstegaard.

Hvorvidt DR's forbrug af privatproduceret tv i 2011 tyder på, at det ofte bedre pris- og indholdsmæssigt kan betale sig for DR at købe ting ude i byen, vil han ikke konkludere på.

"Det afhænger fra produktion til produktion. Der er noget, hvor markedet er bedre til prisen - og så er der steder, hvor vi kan lave det bedre selv," siger han.

Nogle producenter har klaget over, at DR ikke vil betale det, som programmerne koster at producere. Blandt andet har producenten bag Danmarks-programmet "Kyst til Kyst" klaget over, at DR kun ville betale under halvdelen af, hvad det kostede at producere serien.

Producentforeningen kritiserede i samme ombæring DR for at "udnytte sit monopol til at diktere priserne."

Martin Præstegaard vil ikke kommentere på konkrete programmer. Men siger, at kritikken generelt rammer ved siden af.

"Der er ingen, der tvinger nogen til at handle med DR. Hvis der er for få penge i det, kan man jo lade være. Så vi er lidt uforstående over for den kritik. Generelt er vi forpligtede til at varetage seernes interesser og licenspenge bedst muligt. Det er vores opgave," siger han.  

- JHT

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs