SBS angriber DR-sponsorater

SBS Media er utilfredse med, at DR på det seneste har indhentet private sponsorkroner til flere af sine store produktioner. Krydderivirksomheden Santa Maria sponsorerede Melodi Grand Prix (billedet). Gjensidige lægger navn til 'Aftentouren'. Og til efteråret skal det genfødte 'Husk lige tandbørsten' også bakkes op af en privat sponsor.

SBS Media er utilfredse med, at DR på det seneste har indhentet private sponsorkroner til flere af sine store produktioner. Krydderivirksomheden Santa Maria sponsorerede Melodi Grand Prix (billedet). Gjensidige lægger navn til 'Aftentouren'. Og til efteråret skal det genfødte 'Husk lige tandbørsten' også bakkes op af en privat sponsor.

Men det er ikke rimeligt, at DR, der årligt får 3,5 mia. licenskroner, blander sig i kampen om de private annoncører, mener SBS Medias kommercielle direktør Christian Kemp. 

"Hvorfor skal staten tjene sit overskud på at lade sit statsejede og licensbetalte DR tage annoncekroner i et marked, der er forbeholdt kommercielle medier. Vi finder det grotesk og provokerende," siger han til Jyllands-Posten. 
  
DR har tidligere meldt ud, at de var interesserede i private sponsorer til at medfinansiere omkostningstunge produktioner - blandt andet dyre sportsbegivenheder.

Kritikken preller dog af på DR. DR1-chef Lotte Lindegaard erkender, at omfanget af sponsorer kan virke overvældende nu, men begrunder det med, at det er en "kæmpestor sportssommer" og siger, at annoncekroner ikke fremover vil udgøre en større del af DR's økonomi.

"Licensen er stadig den langt overvejende finansiering, men sponsoraterne er en medfinansiering, som vi bruger, når det giver mening, og det er , når vi kan levere nogle bedre produkter, end vi ellers ville have kunnet," siger hun til Jyllands-Posten.
 

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også