TDC: Danskernes tv-præferencer ændrede sig i foråret

Danskernes tv-præferencer ændrede sig dette forår i forlængelse af, at TV 2 blev til betalingskanal i januar. Det viser ny analyse udført af Epinion for TDC. Efter TV 2 blev betalingskanal, har omkring 20 procent af danskerne skiftet tv-udbyder, svarende til ca. 440.000 husstande, estimerer TDC.
Per Fanefjord Laursen

Danskernes tv-præferencer ændrede sig dette forår i forlængelse af, at TV 2 blev til betalingskanal i januar. Det viser ny analyse udført af Epinion for TDC.

Efter TV 2 blev betalingskanal, har omkring 20 procent af danskerne skiftet tv-udbyder, svarende til ca. 440.000 husstande, estimerer TDC.

TV 2 satte gang i tankerne
Direktør René Brøchner, TDC Privat, vurderer, at TV 2s overgang til betalingskanal vækkede nye overvejelser af tv-modtagelse ude i mange husstande, og det flyttede en stor andel af tv-kunderne.

“Danskerne har tydeligvis fået nye tv-vaner og ønsker i højere grad mulighed for at leje film, optage/pause/spole i programmer, og høre musik, når det passer ind i deres hverdag,” siger René Brøchner.

Dernæst ønsker husstandene tydeligvis også at tilpasse medieforbruget til individets behov.

“Vi vil have online på farten, se tv når det passer os, og have adgang til dine data, uanset hvor i verden, vi er,” siger TDC-direktøren, der samtidig konstaterer, at netop nye tjenester, kombineret med traditionel tv-adgang, spiller en væsentlig rolle i kundeloyalitet.

Svingende loyalitet
Når 20 procent skifter tv-leverandør, er det en markant ændring, og derfor bad TDC analyseinstituttet Epinion om at undersøge bevæggrundene bag det relativt store ryk i tv-markedet.

Tv-husstandenes svar til Epinion viste ifølge TDC bl.a., at Boxer TV, TDC's HomeTrio og YouSee har relativt loyale kunder, mens Canal Digital, Viasat, Stofa og Waoo har mindre loyale kunder.

Gigantisk film-on-demand interesse
Danskernes tv-interesser har klart ændret sig, konkluderer TDC og YouSee på baggrund af egne erfaringer.

Der er sket en 800 procent vækst i film-on-demand på to år hos TDC og YouSee - fra 300.000 i 2009 til 2,8 mio. i 2011. 54 procent af hele befolkningen ser tv fra et websted mindst én gang om måneden, og 68 procent siger, at de har interesse i at integrere tvs muligheder med pc’en, og 45 med mobilen.

TDC udbyder produktet ’HomeTrio’ med ca. 70 tv-kanaler, filmleje (VOD), web- og fastnettelefon via husstandens telefonstik, og TDC er samtidig ejer af kabelgiganten YouSee.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også