Tv-producenter vil have støtte til tv-eksport

Dansk tv skal være en større eksportvare. Det er ikke kun DR's højtprofilerede dramaserier, der skal tjene penge i udlandet - de danske tv-producenter vil generelt have bedre fat i det internationale marked for underholdnings- og doku-formater.

Dansk tv skal være en større eksportvare. Det er ikke kun DR's højtprofilerede dramaserier, der skal tjene penge i udlandet - de danske tv-producenter vil generelt have bedre fat i det internationale marked for underholdnings- og doku-formater.

Der eksporteres allerede en række formater og produktioner årligt - blandt andet er Nordisk Film TV's format om stressede forældre 'Helt ærligt mor og far' (billedet) blevet solgt til 24 lande. Men det sker for sjældent, mener Producentforeningen, der efterlyser  støtte til udvikling af programmer med international rækkevidde og til at udvikle eksportvejene.

"Vi er gode til at lave tv i Danmark, men vi er ikke gode til at eksportere det. Der er brug for nogle bedre rammer til at udvikle internationalt egnede underholdningsformater," siger Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen.

"Både staten og tv-stationerne bør understøtte udviklingen og poste flere penge i den. vi står foran et medieforlig, og der bør man se på den nytteværdi, både økonomisk og kulturpolitisk, der vil være i bedre udnyttelse af eksportmulighederne for dansk tv," siger han om branchen, der har en anslået omsætning på 800 mio. kr.

Klaus Hansen understreger, at produktionsselskaberne også skal være bedre til at udnytte de eksportstøtteordninger, der allerede findes.

Behov for nye markeder
Ønsket om det, Klaus Hansen kalder en "kreativ erhvervsstøtte" til eksport, hænger sammen med, at tv-producenterne i stigende grad ser sig nødstedte til at se sig om efter nye kunder og markeder - både platformsmæssigt og geografisk.

Trods gloende travlhed i branchen, har produktionsselskaberne nemlig ikke formået at øge indtjeningen til et tilfredsstillende niveau. Det skyldes blandt andet, at det danske marked med få, men store, kunder sætter en naturlig grænse for salget af tv-produktioner. 

Flere produktionsselskaber har fortalt, at udvikling af internationale formater er nødvendige investeringer, hvis man vil beholde en position på markedet, der i stigende grad domineres af store koncerner med massive formatkataloger.
 
I Medieforliget indgår i forvejen den såkaldte public service-pulje - hvor kommercielle kanaler og producenter kan søge penge til udvikling af kvalitetsformater.

Zenia Stampe: Ikke afvise tanken
Public service-puljen er ikke støtte til erhvervet som sådan, men penge, der skal gøre det muligt for flere kanaler at tilbyde public service indhold. 

Men  måske kan pengene til eksportstøtte findes i denne pulje, mener Zenia Stampe, medieordfører i Radikale Venstre. 

"Vi har ikke nogen nye penge. Men man kan overveje, om blandt andet public service-puljen skal målrettes i højere grad," siger hun.

At pengene så ikke kun ville støtte public service-tilbudet til danske seere, men istedet blive en art erhvervsstøtte, ser hun ikke som et problem. "Hvis man kunne slå to fluer med et smæk og både lave public service på andre kanaler og støtte et erhverv, fordi der er et vækstpotentiale, kan jeg godt se nogle perspektiver i det," siger hun. 

Zenia Stampe fortæller, at hun tidligere har talt med blandt andre Producentforeningen om, hvordan man kan gøre kulturerhvervet til et væksterhverv i Danmark, men hun vil dog ikke love noget. "Det er svært at sige, om vi er for og imod. Men det er ikke en tanke, der er fremmed for os," siger hun.  

Det har ikke været muligt at få kommentarer fra Socialdemokraternes eller SF's medieordførere.

- JHT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også