DR går efter flere sponsorindtægter

DR har i flere år haft mulighed for at sælge enkle programsponsorater, men i de senere uger har der været flere sponsorskilte end normalt. Det skyldes primært, at der er flere store sportsbegivenheder i år. I forbindelse med EM-slutrunden var DR bundet af de aftaler, som UEFA har indgået med sponsorerne. De var en forudsætning for at kunne vise kampene, oplyser DR1-chef Lotte Lindegaard.
Per Fanefjord Laursen

DR har i flere år haft mulighed for at sælge enkle programsponsorater, men i de senere uger har der været flere sponsorskilte end normalt.

Det skyldes primært, at der er flere store sportsbegivenheder i år. I forbindelse med EM-slutrunden var DR bundet af de aftaler, som UEFA har indgået med sponsorerne. De var en forudsætning for at kunne vise kampene, oplyser DR1-chef Lotte Lindegaard.

“Sponsorering på DR1 kan ellers komme på tale i forbindelse med større programsatsninger, traditionelt sports- og underholdningsprogrammer, hvorimod det ikke er tilfældet med nyheds- og aktualitetsprogrammer. Når vi gør det, så handler det om, at vi i kraft af medfinansieringen simpelthen er i stand til at levere et bedre program, end vi ellers ville have haft mulighed for,” siger Lotte Lindegaard.

Sponsorkreditering ligger kun før og efter programmet; aldrig i programmet og altid under hensyn til, at den samlede varighed ikke bliver længere end maksimalt 10 sekunder, når der er tale om en eller to sponsorer.

Hvor går indtægterne hen?

”Indtægterne bruges i programmerne til at levere en bedre dækning eller et bedre show, end vi ellers ville have været i stand til,” siger DR1 chefen.

Dæmpet kommerciel støj interessant
IUM’s Broadcast Director Jakob Olsen, mener, at et udbud af udvalgte DR-sponsorater som udgangspunkt lyder ganske interessant.

“Der er en del uafklarede spørgsmål i forhold til f.eks. betingelserne - DR tager forbehold for alt indtil den endelige kontrakt er underskrevet - men som udgangspunkt er det interessant for annoncørerne at blive eksponeret i et ellers reklamefrit miljø med mindre “støj”,” siger Jacob Olsen.

Er DR’s arbejdsbetingelser brugbare kontra TV 2's og de britiske på TV3?

“Det ved vi ikke helt endnu; det sponsorat, der afvikles lige nu på Tour’en er ikke det mest sprudlende, så der kan blive en udfordring i forhold til annoncører, som er ’vokset fra’ den statiske eksponering, som et skilt er.”

Hvilke muligheder lyder mest interessante?

“De store dramaserier f.eks. 'Forbrydelsen' med stor interesse i befolkningen vil kunne banke en vis portion kendskab af sted – men 'Husk lige tandbørsten' kunne også være et interessant projekt. Igen, det afhænger af DR’s fleksibilitet i denne opstartsfase, og her kan jeg godt forudse en række udfordringer.”

Det er virksomheden MediaAssist og Claus Højlund, der siden januar har stået for udbuddet af DR’s sponsorater.

DR’s programvirksomhed er baseret på licensfinansiering. Sponsorering betragtes som et supplement og kan alene anvendes, når hensynet til DR's programfrihed - navnlig hensynet til saglighed, upartiskhed samt uafhængighed af økonomiske særinteresser - er overvejet, oplyser Lotte Lindegaard, der også henviser til DR's etiske regelsæt.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også